Naisten futsalmaajoukkue leireilee maaliskuun puolivälissä – pelaajat nimetty

Naisten futsalmaajoukkue kokoontuu leireilemään Eerikkilään 17.–20.3. Tapahtumaan on nimetty 17 kenttäpelaajan ja kolmen maalivahdin ryhmä.

Matilda Herranen, Tiia Ropanen ja yläfemmat maajoukkueen harjoituksissa.Kuva: Heini Lehtipuu

1.3.2024 klo 13:55

Naisten futsalmaajoukkue leireilee Eerikkilässä 17.–20. maaliskuuta. Joukkue pelasi vastikään helmikuun loppupuolella Salossa kolmen maan turnauksen, jossa se hävisi Italialle ja voitti Ruotsin. Tällä kaudella aikaisemmin marraskuussa joukkue pelasi kaksi ottelua Ranskaa vastaan, joista se pelasi tasan toisen ja voitti toisen.

– Meillä on tältä kaudelta nyt hyvät kokemukset laadukkaita vastustajia vastaan pelatuista neljästä maaottelusta takana. Leiri kotimaassa näiden jälkeen tarjoaa meille hyvän mahdollisuuden kehittyä joukkueena niissä asioissa missä meillä on eniten parannettavaa, kertoo joukkueen päävalmentaja Jaakko Laitinen.

– Vaikka onnistuimme parantamaan peliämme etenkin hyökkäyspelaamisen ja erikoistilannepelaamisen suhteen Salon turnauksessa, niin erityisesti Italia yhtenä maailman huippujoukkueista pystyi iskemään puolustuspelissämme tiettyihin kohtiin, joita emme ole riittävästi ehtineet hiomaan. Nyt näkisin, että maaliskuussa pystymme etenkin Italia-pelissä havaittavissa olleita puutteita pelissämme kehittämään. Leirin toisena päivänä pelattava harjoitusottelu P17 Futsal-Liigan huippujoukkuetta Tervakosken Patoa vastaan tarjoaa meille varmasti erinomaisen mahdollisuuden juuri puolustuspelin kehittämiseen, Laitinen näkee.

Tulevan leirin kokoonpano on normaalia tapahtumaa laajempi, kokonaisuudessaan 20 pelaajaa. Tämä antaa valmennukselle mahdollisuuden tarkkailla useampaa pelaajaa maajoukkueympäristössä – mahtuupa tällekin leirille myös kaksi ensikutsunsa maajoukkuetapahtumaan saavaa pelaajaakin.

– Saimme tähän leiriin mahdollisuuden täydentää Salon turnauksessa nähtyä ryhmäämme yhdellä maalivahdilla ja kolmella kenttäpelaajalla. Näistä Helena Unkuri ja Iina Heikkilä ovat aiemmin jo olleet A-maajoukkueen leireillä mukana. Minttu Ylikraka ja Emmi Rauhala ovat esittäneet liigakaudella erittäin lupaavia otteita, ja näkisin molemmilta löytyvän edellytyksiä kansainvälisen tason otteluihin – heille tämä leiri on varmasti sopiva paikka tulla uusina mukaan. Ryhmään lisätyt pelaajat ovat kaikki neljä syntyneet vuonna 2000 tai myöhemmin. Jokaisella on jo hyvin kokemusta liigatasolta, mutta parhaat hetket futsalpelaajina vielä edessä. Näen heidät kaikki erittäin potentiaalisina pelaajina maajoukkueen ydinryhmään tulevina vuosina ja mahdollisina vaihtoehtoina jo ensi kaudella pelattavissa MM-karsinnoissa, Laitinen avaa. – Ja mikäli poisjääntejä tälle leirille tulee, löytyy varalistalta myös useita tasokkaita vaihtoehtoja leirivahvuutta täydentämään.

17.–20.3. tapahtumaan nimetyt pelaajat

Maalivahdit:
Tiia Ropanen, Ilves FS
Emiilia Syvänen, Ylöjärven Ilves
Helena Unkuri, Ylöjärven Ilves

Kenttäpelaajat:
Hanna Halonen, HIFK FS
Anna-Kaisa Hannuksela, KaDy
Netta Hannula, CF Pelletterie (ITA)
Iina Heikkilä, Ilves FS
Matilda Herranen, Ilves FS
Emilia Jokisalo, Royal Team Lamezia (ITA)