Naisten Futsal-Liiga: RaiFussa satsataan someen ja ottelutapahtumaan

Naisten Futsal-Liigan välieriä parhaillaan pelaava RaiFu nousi pääsarjatasolle keväällä 2021. Sen jälkeen joukkue on noussut urheilullisesti jo mitalipeleihin, mutta vähintään yhtä suurta kehitystä on tapahtunut seurassa myös kentän ulkopuolella.

Yhteistyökumppanit saavat RaiFun kotihallissa vaikuttavaa näkyvyyttä.Kuva: Kirsi Nummela

9.4.2024 klo 13:16

Kun Raisiossa varmistui nousu Naisten Futsal-Liigaan, seuran puuhamies ja naisten päävalmentaja Kalle Parkkari teki julkisen lupauksen.

– Oltiin me jo Futsal-Ykkösessäkin toki lähdetty ottelutapahtumaa kehittämään. Mutta kun nousu tuli, menin sanomaan julkisesti, että meidän kotipeleistä tulee tapahtumia, joissa yleisö ja myös perheet viihtyvät. Nyt tätä lupausta on sitten viety kolmisen vuotta käytäntöön, Parkkari muistelee pilke silmäkulmassa.

RaiFun tarina on hieno osoitus suunnitelmallisuuden ja pitkäjänteisyyden voitosta. Joukkue on noussut kentän puolella vähitellen kohti kärkeä. Ensimmäisellä kaudella oltiin jo lähellä pudotuspelipaikkaa, toisella kaudella joukkue pääsi maistamaan puolivälieriä. Nyt kolmannella kaudella joukkue selvisi jo välieriin. Sama pitkäjänteinen tekeminen näkyy myös kentän ulkopuolella.

Kalle Parkkari on RaiFussa monessa mukana.Kuva: Kirsi Nummela

– Haluamme, että yleisö viihtyy, mutta myös että meidän pelaajat kokevat, että Kerttulan liikuntahalli on meidän oma kotiluola. Tässä ollaan löydetty myös hyviä kumppaneita. Raision Loimu pelaa samassa hallissa lentopallon Mestaruusliigaa, ja heidän kanssaan yhteistyö pelaa loistavasti. Myös kaupungin kanssa asiat hoituvat moitteetta ja Kerttulan yleisökapasiteetti riittää kasvuun, Parkkari kertoo taustoista.

Loukkaantuminen johti Jenna Osan kentältä muihin tehtäviin

Monipuolisten ottelutapahtumien lisäksi RaiFu on yksi Naisten Futsal-Liigan edelläkävijöistä sosiaalisessa mediassa. Vaikka someakin tehdään porukalla, nousee keskusteluissa nopeasti yksi nimi ylitse muiden. Tällä kaudella loukkaantumisen vuoksi peleistä sivussa ollut Jenna Osa on ottanut RaiFun sosiaalisesta mediasta kopin ja lähtenyt kehittämään sitä aivan uudelle tasolle.

Jenna Osa on keskittynyt somehommiin tällä kaudella pelaamisen sijaan.Kuva: Kirsi Nummela

Luokanopettajaksi opiskeleva Osa on RaiFun oma kasvatti ja pelannut seurassa sekä jalkapalloa että futsalia. Osa on mukana myös ottelutapahtumien suunnittelussa, ja someen liittyvän tekemisen taustalta löytyy oma kiinnostus asiaan.

– Yleisesti olisi kiva, että lajia ja varsinkin naisten futsalia nostettaisiin vielä enemmän esiin ja keskusteluihin. Potentiaalia kasvuun kyllä on. Tykkään seurata muita seuroja ja hakea inspiraatiota sitä kautta. Esimerkiksi HIFK:lla on todella hyvää sisältöä ja aiotaan kyllä ottaa mallia muutamiin juttuihin sieltäkin, Osa paljastaa.

Sosiaalisen mediaan liittyvässä tekemisessä oman työn jäljen näkee konkreettisesti heti.

– Olen aika luova tyyppi, ja tykkään kokeilla uusia asioita. Tässä roolissa niitä kokeiluja saa tehdä. Tässä myös pääsee itse vaikuttamaan suoraan työn jälkeen ja kun olen tarkka esteettisyydestä, niin tykkään tehdä tätä työtä. Toki samalla myös toivon, että ensi kaudella pääsee taas täysillä kentän puolelle, joten ensi kaudella tarvitsemme myös uusia tekijöitä, Osa muistuttaa.

Monitoimiosaaja Matti Porrasoja kuulutustehtävissä RaiFun ottelussa.Kuva: Kirsi Nummela

"Olkaa ylpeitä siitä mitä teette"

RaiFun ottelutapahtumat ovat nykyisin jo ihan liigan kärkeä viihtyvyyden ja visuaalisuuden osalta. Se ei kuitenkaan Parkkarille riitä.

– Meillä on paljon ideoita vielä toteuttamatta. Visuaalisuuden suhteenkin halutaan edelleen kehittää asiaa, jotta Kerttula näyttää vielä enemmän nimenomaan RaiFun kotihallilta pelipäivänä. Halliolosuhteet mahdollistavat paljon audiovisuaalista puolta, ja sitä tulemme kehittämään jatkossakin. Myös yrityskumppaneita ja lapsiperheitä halutaan ottaa entistä paremmin huomioon ja näihin on jo keinoja mietittykin. Täytyy muistaa, että yritykset ovat ihan avainasemassa mahdollistamassa pääsarjatason urheilua Raisiossakin.

Vaikka Parkkari onkin RaiFun ottelutapahtumien moottori, ei hän tee työtä suinkaan yksin.

– Meillä on tiivis ja runsas vapaaehtoisten porukka, ja itsekin olen vuosien varrella oppinut delegoimaan. Myös itse joukkue on aktiivinen ideoimaan uusia juttuja, vaikka tietysti haluamme, että pelaajat saavat keskittyä vain pelaamiseen. Tekijät tulevat kuitenkin pääosin pelaajien lähipiiristä, ja olisikin hienoa jos tulevaisuudessa löytäisimme vielä ihan ulkopuolisia uusia tekijöitä. Se ei nykypäivänä ole helppoa, Parkkari muistuttaa.

Parkkarilla on kirkas viesti muille seuroille.

– Olkaa rohkeita. Joskus voi tuntua, että onko jossain asiassa järkeä, mutta pitää vaan uskaltaa tehdä. Ja sitten tietysti myös myöntää, jos menee pieleen – kyllä maailmaan naurua mahtuu. Olkaa ylpeitä siitä mitä teette. Röyhistelkää. Futsalväki voisi hiukan vähentää nöyristelyä, Parkkari kannustaa muita futsalseuroja innovatiivisuuteen ja rohkeuteen.

RaiFun logo on näyttävästi esillä kotiareenan keskiympyrässä.Kuva: Kirsi Nummela

"Somen kaupallistaminen on vielä alkuvaiheessa"

Sosiaalisessa mediassa RaiFun tekeminen on monipuolista, näyttävää, systemaattista ja laadukasta. Työ on kuitenkin vasta alussa.

– Paljon on mietitty ja suunniteltu asioita, mutta toisaalta ollaan menty vielä ilman varsinaista suunnitelmallisuutta ja nimenomaan seuran tili edellä. Miten saataisiin tulevaisuudessa yksittäisiä pelaajia osallistettua enemmän ja sitä kautta joukkueen pelaajia vielä lähemmäksi seuraajia, on yksi seuraavista askeleista, Osa kertoo.

Toinen selkeä kehitysmahdollisuus liittyy yleisemmin ottaen sosiaalisen median kaupallistamiseen.

– Olemme käyneet keskustelua, kuinka paljon ja millä tavalla seuran sometilejä halutaan kaupallistaa. Yhteistyökumppaneita halutaan tietysti tuoda esille, ja on jonkin verran sitä jo tehtykin. Ensi kaudeksi mietimme varmasti taas jotain uutta tällä saralla. Työ ei lopu ihan heti kesken, Osa vahvistaa.

RaiFun kotipeliin pääsee seuraavan kerran tulevana lauantaina, kun joukkue pelaa kolmannen välieräottelun Ylöjärven Ilvestä vastaan Kerttulan liikuntahallissa klo 13:00.

RaiFun kotipeleissä luodaan tunnelmaa myös valaistuksella.Kuva: Kirsi Nummela

Etkö löytänyt etsimääsi?