Naisten Futsal-Liiga: RaiFulla joukkue täynnä potentiaalia

Pronssimitali toi raisiolaisille lisää itseluottamusta ja janoa kohti suurempia unelmia.

RaiFun viime kausi oli nappisuoritus.Kuva: Jarno Mäkinen

30.9.2024 klo 08:17

Raision naisfutsalin ylpeys RaiFu saavutti viime kaudella historian ensimmäisen mitalinsa voittaen pronssiottelussa Ilveksen numeroin 4-2. Mitalin arvokkuus korostuu sen faktan myötä, että RaiFu nousi liigaan vain muutama vuosi sitten kaudelle 2021-2022 ja ennen pronssimitalia joukkueen paras sijoitus liigassa oli kahdeksas sija. Raisiolainen naisfutsal voi selkeästi hyvin ja se näkyy.

RaiFu raivasi tiensä mitalipeleihin kaatamalla puolivälierissä Valkeakosken Mad Maxin otteluvoitoin 2-0. Välieräsarjassa playoffeista jo hieman rutiinia saanut Ylöjärven Ilves vei tasaisen välieräsarjan voittaen kaikki joukkueiden väliset ottelut pienillä marginaaleilla.

Menneellä kaudella joukkueen suurimpina tähtinä tuikkivat erityisesti Ella Mäki, Tiiu Lehtonen sekä Stella Enwena. Kyseinen tehokolmikko onkin tehnyt nousuaan myös Suomen futsalmaajoukkueen ympyröihin. Viimeisenä lukkona tolppien välissä pelaava Eveliina Koskela on antanut jo useamman vuoden ajan hyvällä torjuntatyöskentelyllään joukkueelleen mahdollisuuden menestyä.

Joukkueen päävalmentaja Kalle Parkkari on tehnyt usean kauden ajan pyyteetöntä työtä raisiolaisen naispalloilun parissa ja kertaa hieman mennyttä kautta.

- Viime kauden pronssimitali oli mahtava saavutus meille. Olen tiennyt, että meillä on valtavan hyvä potentiaali haastaa maamme kovimpia jengejä. Nyt, kun mitalien makuun ollaan päästy, niin kyllä se maistuisi taas tämän alkavankin kauden päätteeksi.

Päävalmentaja Parkkaria komppaa joukkueen maalivahti Eveliina Koskela.

- Viime kausi meni paremmin kuin ennen kauden alkua osattiin odottaa. Kokonaisuutena se oli kaiken kaikkiaan vakuuttava ja onnistunut, jonka kruunasi upea pronssimitali. Mitali antoi koko joukkueelle itseluottamusta ja palkitsi usean vuoden kovasta työstä. Se todisti paitsi meille, myös muille, että me ollaan vakavasti otettava futsalseura. Toki parannettavaakin jäi ja tämä nostaa panoksia myös tulevalle kaudelle, kertoo Koskela.

Päävalmentaja Kalle Parkkari on ollut useita vuosia joukkueensa peräsimessä ja johdattanut RaiFun kohti menestystä.Kuva: Kirsi Nummela

Joukkueen tulevaisuus näyttää valoisalta

RaiFun joukkueessa on tehty taustatyöt huolella ja joukkueen rakentamisessa on pyritty olemaan kauaskantoisia. Parkkarin mukaan kaikkien pelaajien kanssa on pitkät sopimukset ja tämä luo hyvät edellytykset jatkaa joukkueen kehittämistä. Hyviä nuoria pelaajia on tulossa mukaan harjoitusrinkiin tällekkin kaudelle ja aika näyttää saako heitä isommin kentälle jo lähikuukausina. Vanha runko menneeltä kaudelta on kasassa ja se on iso voimavara matkalla kohti menestystä.

RaiFun preseason koostuu sekä futsalista että futiksesta. Joukkue pelaa jalkapalloa Naisten Kakkosessa ja elokuun alusta alkaen molemmat lajit ovat olleet melko tasaisesti joukkueen treeniohjelmassa, joten aivan yksinkertaista ei ole kahta lajia yhteensovittaa kiireiseen syksyyn. Ella Mäen mukaan futsalreenit ovat olleet laadukkaita ja meininki on ollut joukkueessa hyvä. Ja onhan joukkue ehtinyt käymään viikon verran Espanjan auringon allakin.

Taitava Tiiu Lehtonen on yksi joukkueensa avainpelaajista.Kuva: Kirsi Nummela

RaiFu lähtee kauteen nöyrällä asenteella mutta ei nöyristellen

- Viime kaudella näimme, että meillä on mahdollisuudet mitaliin eikä me siitä haluta ainakaan huonontaa sijoitusta. Näin ollen pronssin jälkeen tavoite on asetettu korkealle. Ilman mitalia emme halua jäädä alkavalla kaudella. Omaa peliämme lähdetään kehittämään siten että tuo olisi mahdollista. Lähdemme haastamaan muita nöyrästi, mutta kuitenkaan turhia nöyristelemättä, toteaa päävalmentaja.

Parkkari haluaa nähdä edelleen, että pelaajat haluavat oppia ja kehittää omaa ja joukkueen peliä. Muiden muassa puolustuspelaaminen sekä erikoistilanteet ovat sellaisia aihioita, joita joukkue pyrkii kehittämään.

RaiFu on kehittynyt nopeassa tahdissa yhdeksi sarjan parhaimmista joukkueista.Kuva: Kirsi Nummela

Tasainen sarja toiveissa

Kun kolmikolta kysyy, mitkä joukkueet he laskevat ennakkosuosikkien joukkoon, vastaukset ovat hyvin yhteneväiset. Tuttujen joukkueiden uskotaan olevan sarjan ennakkosuosikkeja.

- HIFK, KaDy ja Ilves FS tulevat varmasti olemaan sarjan kärkijoukkueiden joukossa. FC Nokia tulee olemaan kuuden tai kahdeksan parhaan joukossa, takuulla mielenkiintoinen joukkue, kun moni entinen Ylöjärven Ilveksen pelaaja on siirtynyt nousijajoukkueeseen. Kenties tulemme näkemään kauden aikana myös yllätyksiä esimerkiksi PU-62:n toimesta, sillä joukkueella on nyt hieman liigakokemusta ja ovat täten takuulla valmiimpia kauteen arvelevat Parkkari, Mäki ja Koskela kuin yhdestä suusta.

RaiFu aloittaa liigakauden 2024-2025 lauantaina 5.10. kotiottelulla espoolaista GFT:tä vastaan.

Naisten Futsal-Liigan koko otteluohjelma ja RaiFun kokoonpano löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä