Naisten Futsal-Liiga: Mad Max saanut kovia vahvistuksia

Mad Maxin kokoonpano on kokenut jonkin verran muutoksia alkavalle kaudelle, kun joukkue on saanut seitsemän uutta pelaajaa riveihinsä. Näistä muutama on hallitseva Futsal-Liigan hopeamitalisti.

Viime kaudella Mad Max oli yksi sarjan piristysruiskeista.Kuva: Jarno Mäkinen

24.9.2024 klo 08:22

Mennyt kausi oli Liigan tulokasjoukkueelta vahva

Mad Maxin kausi 2023-2024 oli positiivissävytteinen. Nousijajoukkue sijoittui runkosarjan jälkeen sarjataulukossa kuudenneksi ja jatkoi täten kevään pudotuspeleihin.

Pudotuspeleissä valkeakoskilaiset saivat vastaansa RaiFu:n Raisiosta. Kumpikaan näistä puolivälieräotteluista ei jättänyt katsojia kylmäksi, sillä kahdessa ottelussa joukkueet tehtailivat yhteensä 17 maalia. Raisiolaiset poistuivat molempien otteluiden jälkeen voittajina kentältä ja eteni näin ollen välieriin.

Joukkueen kapteeni Sanna-Kaisa Rousku summaa hieman puolivälieriin päättynyttä kautta.

- Viime kausi oli meidän joukkueen osalta hyvin nousujohteinen. Lähdettiin pala palalta kehittämään joukkueemme peliä luottaen koko ajan omaan tekemiseemme, vaikka muutama vaikeampikin jakso koettiin kauden aikana. Loppukautta kohden pystyimme entistä paremmin haastamaan jokaisen joukkueen ja onnistuimmekin yltämään kuudenteen sijaan sekä playoff-paikkaan. Nousijajoukkueena saimme olla suorituksesta ylpeitä, kertoo kapteeni Rousku.

Joukkueen tehokkaimpien pelaajien joukkoon kuuluva laitapelaaja Milla Vuori komppaa kapteeni Rouskua.

-Viime kausi oli tosiaankin nousujohteinen, me päästiin alkukauden jälkeen hyvään vireeseen ja saavutettiin tavoitteemme eli pudotuspeleihin pääsy. Saimme myös paljon oppia siitä, mitä naisten Futsal-Liigassa pelaaminen vaatii, kertaa Vuori.

Preseason on sujunut valkeakoskelaisilla mukavasti.Kuva: Kirsi Nummela

Joukkueen valmistautuminen uuteen kauteen on sujunut aikataulussa

Mad Maxien päävalmentaja Jan Holm on tyytyväinen joukkueensa preseasoniin tähän asti.

- Preseason on sujunut mukavasti. Olemme suunnitelmiemme mukaisessa tahdissa, joten uskoisin meidän olevan tarpeeksi valmiita kauden alkaessa. Viisi harkkamatsia antaa meille dataa ja pääteemojen kanssa työskentely valmistaa meitä kohti runkosarjaa, kertoo Holm.

Kapteeni Rousku on samoilla linjoilla päävalmentaja Holmin kanssa.

- Kauteen valmistautuminen on edennyt hyvin. Treeneissä on menty kovaa ja halu kehittyä niin yksilöinä kuin joukkueenakin on suuri. Jälleen olemme lähteneet kehittämään peliämme määrätietoisesti pala palalta ja tiettyihin teemoihin keskittyen. Joukkueessa on hyvä meininki ja niin pelaajat kuin taustat ovat sataprosenttisen sitoutuneita toimintaan, iloitsee Rousku.

Milla Vuori on tykännyt joukkueensa meiningistä treeneissä preseasonin aikana.

-Preseason on sujunut tosi hyvin. Me ollaan päästy treenaamaan kovaa alusta lähtien. Treeneissä on ollut tekemisen meininki ja valmennuksella on selkeä suunnitelma miten joukkueena edetään.

Viime kauden joukkueesta on vain muutama lähtijä, mutta Mad Max on saanut useita kovan luokan vahvistuksia joukkueeseen.Kuva: Jarno Makinen

Nälkä kasvaa syödessä

Mad Maxilla on selkeät askelmerkit kohti uutta kautta.

- Nälkä kasvoi kauden aikana ja etenkin puolivälieristä jäi vielä paljon hampaankoloon, mutta se antoi myös uskoa, että joukkue pystyy vielä parempaan, kertaa Rousku.

Vaikka joukkue on kokenut jonkin verran muutoksia pelaajiston suhteen, Holm näkee tilanteen positiivisena.

- Kolme lähtijää ja seitsemän saapunutta. Uudet pelaajat ovat profiililtaan juuri oikeanlaisia pelaajia mahdollistaen uudistettua pelisysteemiä, sanoo Holm.

Rousku iloitsee joukkueen tilanteesta pelaajiston suhteen.

- Viime kauden joukkueesta on vain muutama lähtijä. Olemme saaneet joukkueeseemme muutamia erittäin kovia vahvistuksia, jotka omilla taidoillaan ja kokemuksellaan auttavat kehittämään joukkueemme pelaamista haluamaamme suuntaan ja lisäämään monipuolisuutta peliimme, kertovat Rousku ja Tuominen.

Joukkueen pelissä oli paljon hyviä asioita, joita valkeakoskilaiset pyrkivät entisestään parantamaan tälle kaudelle.

- Meidän maalivahdin hyödyntäminen pelinrakennusvaiheessa oli viime kaudella hyvää sekä reagoimme hyvin alaspäin tilanteissa, kun menetimme pallon. Parannettavaa joukkueella on erityisesti omassa pallollisessa pelissä niin prässin purkutilanteissa kuin kontrolloiduissa hyökkäyksissäkin. Haluamme myös luoda enemmän laadukkaita maalipaikkoja sekä viimeistellä paremmalla prosentilla, toteaa Rousku.

Joukkueessa on hyvä tekemisen meininki ja sopivasti nälkää mennä pitkälle kevääseen.Kuva: Jarno Mäkinen

"Tulemme olemaan erityylinen joukkue kuin viime kaudella"

Kaudelle 2024-2025 joukkue on asettanut yhteiseksi tavoitteksi neljän parhaan joukkoon pääsemisen. Päävalmentaja Holm haluaa nähdä todella paljon aktiivisemman ja aggressiivisemman Mad Maxin kuin aiemmin.

- Tulemme olemaan erityylinen joukkue kuin viime kaudella säilyttäen kuitenkin aikaisemmat pelimme vahvuudet. Kaudelle 2024-2025 joukkue on asettanut yhteiseksi tavoitteeksi neljän parhaan joukkoon pääsemisen. Siitä eteenpäin ei liene paljon vaihtoehtoja mikä on tavoite. Toki kauteemme mahtuu muitakin kuin tuloksellisia tavoitteita kuten määrätietoinen pelitavan ja yksittäisten pelaajien kehittäminen, kertoo Holm.

Laitapelaajan tontilla viihtyvä Vuori komppaa päävalmentajaa liittyen joukkueen tavoitteisiin.

-Lähdetään siitä, että oltaisiin neljän parhaan joukossa runkosarjassa ja päästään pudotuspeleihin. Siitä sitten edetään peli kerrallaan. Henkilökohtaisesti pidän isoimpana tavoitteena sitä, että loukkaantumisen jälkeen pääsisin takaisin omalle tasolleni pelillisesti ja saisin pelata ehjän kauden, sanoo Vuori.

Mad Maxin uuden kauden ensimmäinen ottelu on lauantaina 5.10, kun Valkeakosken liikuntahallille vieraaksi saapuu Vaasan FC Sport.

Naisten Futsal-Liigan koko otteluohjelma sekä Mad Maxin kokoonpano löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä