Naisten Futsal-Liiga: Ilves FS lähtee kirkastamaan viime kauden sijoitustaan

Ilves FS lähtee hyvällä fiiliksellä uuteen kauteen. Joukkue on saanut uusia kovan luokan vahvistuksia ja preseason on sujunut hyvin.

Ilves FS lähtee Matilda Herrasen johdolla kirkastamaan viime kauden sijoitustaan.Kuva: Heini Lehtipuu

26.9.2024 klo 11:33

Viime kausi päättyi tappioon pronssiottelussa

Ilves FS saavutti menneellä kaudella Naisten Futsal-Liigassa neljännen sijan niin runkosarjan kuin pudotuspelikevään jälkeen. Pitkän runkosarjan aikana joukkue voitti 13 ottelua jääden vain neljässä ottelussa täysin pisteittä. Joukkueen ylivoimaisesti tehokkain pelaaja pisteiden valossa oli kapteenin nauhaa kantava, monivuotinen maajoukkueenkin vakiokasvo Matilda Herranen, joka tehoili 28 ottelussa tehot 28+6. Iina Heikkilä ja Jasmin Ylikraka olivat Ilves FS:n tehokkaimmat heti Herrasen jälkeen.

Pudotuspelien ensimmäisellä kierroksella puolivälierissä keltavihreät voittivat jyväskyläläisen KaDyn suoraan kahdessa ottelussa maalierolla 7-0.

Välierissä vastaan asettui suuri ennakkosuosikki ja hallitseva Suomen mestari HIFK FS, joka ei antanut tamperelaisille armoa. Näin ollen punanutut lähettivät tamperelaiset pronssiotteluun kolmen ottelun jälkeen.

Pronssiottelu pelattiin Raisiossa Kerttulan liikuntahallissa, missä vajaa 200 futsalin ystävää todistivat paikan päällä jännittävää ottelua ja pronssimitalin kohtaloa. Lopulta kotijoukkue vei pidemmän korren ja päätti kautensa mitali kaulassaan, kun ottelu päättyi RaiFun 4-2 voittoon.

Ilves FS:n päävalmentaja Mikko Sivonen kertaa hieman mennyttä kautta.

- Viime kaudella pääsimme hyvään vauhtiin pelitapaamme liittyvissä asioissa ja alkavalla kaudella haluan toki, että pystymme näissä asioissa edelleen parantamaan. Joukkueen peli kehittyi kauden edetessä upeasti esimerkiksi puolustuspelaamisen ja hyökkäysalueen erikoistilanteiden osalta. Teknis-taktinen perustekeminen henkilökohtaisella tasolla kehittyi myös monellakin osa-alueella, kertoo Sivonen.

Joukkueesta löytyy taitavia pelaajia jokaiselle pelipaikalle.Kuva: Jani Virolainen

Ilveksen tavoitteet alkavalle kaudelle selkeät

Päävalmentaja Sivosella on muutamia aihioita joukkueen pelaamisessa, joiden hän toivoo kehittyvän tulevalla kaudella.

- Toivoisin, että prässin alla pelaaminen, laitahaastot ja huolellisuus viimeistelyssä ottaisivat selkeitä askeleita eteenpäin tulevalla kaudella, toteaa Sivonen.

Joukkueen kapteeni Matilda Herranen haluaa nähdä joukkueeltaan edelleen kaudella 2024-2025 kovaa voitontahtoa ja sitä, että toiminta on tavoitteellista. Ilves FS lähtee määrätietoisesti parantamaan neljättä sijaa ja uudet laatupelaajat nostavat joukkueen tasoa entisestään.

- Isoimpana kehityskohteena pidän sitä, että joukkue pystyisi pitämään korkean tason koko kauden ajan, jotta oltaisiin keväällä parhaassa mahdollisessa iskussa, sanoo Herranen.

Ilves FS:n alkavalle kaudelle Italian pääsarjan CF Pelletteriestä siirtynyt Netta Hannula kokee joukkueensa tavoitteen olevan selkeä.

- Lähdemme parantamaan viime kauden sijoitusta enkä näe syitä miksi joukkueella ei olisi mahdollisuuksia mennä pitkälle kevääseen. Henkilökohtaisesti isoimmat tavoitteet on maajoukkueen puolella tärkeissä MM-karsinnoissa ja liigassa ehdottomasti kaunistella omia henkilökohtaisia tilastoja rikkomalla rajapyykkejä ja että pystyn auttamaan joukkuetta voittamaan, toteaa Hannula.

Ilves FS on valmiina uuteen kauteen.Kuva: Heini Lehtipuu

Joukkueen preseason sujunut hyvin

Tamperelaisten valmistautuminen kauteen 2024-2025 on sujunut hyvin. Herrasen mukaan joukkueen pelitapaa ja yhteispeliä on hiottu paljon ja joukkueessa on hyvä meininki, kun kaikki ovat sitoutuneita tekemään hommia täysillä.

Hannula komppaa Herrasta kertoen tunnelmia preseasonilta uudessa joukkueessaan.

- Valmistautuminen kauteen on aloitettu ajoissa. Joukkueen pelitapa alkaa tulla tutuksi ja vielä on hyvin aikaa käydä yhdessä läpi esimerkiksi kuvioita.

Ilves on saanut Hannulan lisäksi vahvistukseen myös muita kovia vahvistuksia, kuten Ylöjärven Ilveksestä siirtyneet Rosa-Maria Sirenin ja GFT:stä saapuneen Lilli Sandströmin. Pari viikkoa sitten joukkue uutisoi myös brasilialaisen Fabiana Cristina Santos da Silvan siirrosta Tampereelle River Vuoksin joukkueesta.

Joukkue pelaa kolme harjoitusottelua syksyn aikana.

Ilves FS ja HIFK ovat kaksi suurta mestarisuosikkia alkavalla kaudella.Kuva: Kalevi Hämäläinen

Laadukas Liigakausi toiveissa

Netta Hannula toivoo alkavasta kaudesta tasoltaan laadukasta ja sellaista, että moni joukkue taistelee tosissaan kärkipaikoista.

- Uskon, että ne joukkueet tulevat olemaan vahvoja, jotka ovat valmistautuneet huolella tulevaan futsalkauteen ja panostaneet joukkueeseen, Hannula kertoo.

Herranen uskoo kärkikahinoissa olevan Ilveksen lisäksi hallitseva mestari HIFK FS.

- Lisäksi ennakoin, että liigassa tullaan näkemään myös yllätyksiä, jotka tuovat oman mielenkiintoisen lisän liigaan tänä vuonna, Herranen tuumaa.

Ilves FS aloittaa kautensa lauantaina 5.10 kotihallissa Kauppi Sports Centerissä, kun vastaan asettuu mikkeliläinen PU-62.

Naisten Futsal-Liigan koko otteluohjelma sekä Ilveksen kokoonpano löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä