Naisten Futsal-Liiga: EBK haluaa haastaa myös sarjan kärkijoukkueita

Espoolaisen EBK:n valmistautuminen uuteen liigakauteen on sujunut hyvin ja perusrunko on pysynyt jo useamman vuoden ajan samana. Joukkue on täynnä motivoituneita ja nälkäisiä pelaajia, jotka janoavat jälleen pääsyä pudotuspeleihin ja siellä mahdollisimman pitkää kevättä.

Joukkue halajaa pudotuspeleihin.Kuva: Kirsi Nummela

18.9.2024 klo 08:27

Pääkaupunkiseudun Esbo Bollklubb sijoittui viime kauden runkosarjassa kahdeksanneksi ja saavutti ensimmäistä kertaa joukkueen liigahistorian aikana pudotuspelipaikan heti toisella kaudellaan Naisten Futsal-Liigassa. Maalinteko tuotti espoolaisille hankaluuksia runkosarjan aikana, mutta joukkue otti isoja kehitysaskeleita erityisesti henkisellä puolella.

Pudotuspelien puolivälierävaiheessa EBK sai vastaansa kovimman mahdollisen haasteen, kun runkosarjan voittaja ja hallitseva Suomen mestari HIFK FS asteli espoolaisten vastustajaksi. Espoolaiset saivat hyvää kokemusta siitä, mitä pudotuspeleihin pääseminen ja siellä pärjääminen vaatii, kun helsinkiläiset voittivat molemmat joukkueiden väliset ottelut tyylipuhtaasti maalierolla 8-0. Kahdeksan parhaan joukkoon pääseminen heti toisella liigakaudella ei kuitenkaan ole hassumpi suoritus ja joukkue on näyttänyt potentiaalistaan vasta pienen osan.

EBK:n tehokkaimpia pelaajia runkosarjan aikana kaudella 2023-2024 olivat Saana Laine tehoillaan 7+7 sekä Emilia Jaatinen 7+6 tehomerkinnöillään.

EBK pelaa kotiottelunsa Opinmäessä, mikä on yksi Naisten Futsal-Liigan suurimmista kentistä.Kuva: Kalevi Hämäläinen

Espoolaisjoukkueelta on lupa odottaa parempaa menestystä kuin viime kaudella

EBK:n päävalmentaja Janne Laine myöntää, että viime kausi oli joukkueelle pienimuotoinen pettymys.

- Viime kaudesta jäi pieni pettymyksen sivumaku, vaikka joukkue paransi suoritustaan valtavin harppauksin ensimmäiseen liigakauteen verrattuna. Moni meidän futsalyhteisön jäsen kuitenkin koki, että meissä on potentiaalia paljon isompiin asioihin kuin mitä viime kauden suoritukset antoivat ymmärtää, kertoo Laine.

EBK on valmistautunut alkavaan liigakauteen hyvin. Laine kertoo iloisena, että joukkueen harjoituksissa on ollut todella hyvä tekemisen meininki heti alusta saakka.

- Joukkueen runko jatkaa jo neljänteen kauteen valmistautumista yhdessä ja uudet pelaajat ovat tuoneet sellaista vähän erilaista raikkautta mukanaan, sanoo Laine tyytyväisenä viitaten Ilveksestä tulleisiin Manta Räsäseen ja Essi Saloseen, KaDystä siirtyneeseen Niina Talvisaareen sekä GFT:stä saapuneeseen Sani Isokivijärveen.

Espoolaisjoukkueessa jo kahdeksannen kautensa aloittava Mathilda Carpelan on päävalmentaja Laineen kanssa samaa mieltä siitä, että preseasonilla on ollut hyvä meininki.

- Treeneissä on ollut kova tempo ja meillä on kasassa hyvä nippu motivoituneita ja taitavia pelaajia sekä valmentajia, iloitsee Carpelan.

Uuteen liigakauteen valmistautuminen on sujunut mukavasti ja treeneissä on ollut kova tempo.Kuva: Kalevi Hämäläinen

Joukkueen vähimmäistavoitteena pääsy pudotuspeleihin

Kaudella 2024-2025 EBK:n kapteenina toimiva Emilia Jaatinen kertoo, että joukkue lähtee tavoittelemaan jälleen paikkaa pudotuspeleihin.

- Paikka pudotuspeleissä kahdeksan parhaan joukossa on meidän vähimmäistavoitteemme ja siitä me lähdetään ensisijaisesti taistelemaan, kertoo Jaatinen.

Pivot-pelaajana kunnostautunut pistenikkari Carpelan on samoilla linjoilla Jaatisen kanssa.

- Toivon, että tulevalla kaudella saavutamme paremman sijoituksen kuin menneellä liigakaudella ja saamme nauttia pudotuspeleistä pidempään.

Joukkueen runko on pysynyt kasassa jo usean kauden ajan ja pelaajat ovat erittäin motivoituneita ja sitoutuneita.Kuva: Kalevi Hämäläinen

Joukkueen perusrunko pysynyt kasassa jo pitkään

EBK:n suurimpia vahvuuksia on se, että aiemmilta kausilta tuttu perusrunko on pysynyt kasassa jo pitkään.

- Meidän joukkueen pelaajat ovat erittäin sitoutuneita. EBK:ssa on useita pelaajia, jotka ovat olleet nostamassa joukkuetta aina sieltä kakkosdivarista tänne Naisten Futsal-Liigaan. Olemme myös saaneet useita todella hyviä vahvistuksia alkavalle kaudelle, joilla on jo entuudestaan kokemusta liigakentiltä. Valmennustiimimme on vahvistunut entisestään, kun Valdrin Seferi ja fysiikkavalmentaja Taru Hurmekoski liittyvät mukaan joukkueeseemme, kertoo kapteeni Jaatinen tyytyväisenä.

Valmentaja Laine kertoo innoissaan EBK:n uusista pelaajista ja heidän merkityksestä joukkueelle.

- Olemme olleet onnekkaita, sillä oikeastaan kaikilla tulokkailla on vahva futsaltausta ja heillä on kokemusta ja näkemystä Naisten Futsal-Liigasta jo useiden vuosien ajalta. Lisäksi he ovat tyyppeinä sellaisia, että tuovat mukanaan treeneihin valtavasti positiivista energiaa, mikä auttaa jaksamaan syksyn tummuessa, iloitsee Laine.

Viime kaudella joukkue pystyi kääntämään edukseen monet tiukat ottelut luottamalla omaan tekemiseen. Espoolaiset saivat nostettua joukkuepelaamisen sille tasolle, että pudotuspelipaikka oli ansaittu saavutus. Joukkue pyrkii ottamaan steppejä eteenpäin, jotta he pystyisivät haastamaan myös sarjan kärkipään joukkueita.

- Oikeastaan kaikkia pelin osa-alueita on parannettava, jos mielimme jatkaa pudotuspelejä ensimmäistä kierrosta pidemmälle. Meidän täytyy pystyä monipuolistamaan peliämme etenkin taktisella puolella, jotta tuo olisi mahdollista, kertoo valmentaja Laine.

EBK:ssa kapteeninnauhaa kantava Emilia Jaatinen haluaa nähdä sen, että joukkue pystyy haastamaan myös sarjan kärkijoukkueita.

- Joukkueessamme on todella paljon potentiaalia, ja haluan, että se saadaan ulosmitattua mahdollisimman hyvin kauden aikana. Se, miten pystymme haastamaan sarjan kärkijoukkueita, on varmasti hyvä mittari siihen kuinka hyvin saamme joukkueesta tehoja irti, summaa Jaatinen.

EBK aloittaa kautensa lauantaina 5.10, kun joukkue matkaa FC Halikon vieraaksi Saloon.

Naisten Futsal-Liigan koko otteluohjelma sekä EBK:n kokoonpano löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä