Mikko Kytölä ja Ville Sihvonen Viron futsalmaajoukkueen valmentajiksi

Viron futsalmaajoukkueen eilen järjestetyssä lehdistötilaisuudessa julkistettiin suomalaisittain mielenkiintoiset valmentajasopimukset – suomifutsalin legendat Mikko Kytölä ja Ville Sihvonen ottavat valmennusvastuun etelänaapurimme maajoukkueesta. Kytölä ja Sihvonen tekevät suomalaista futsalhistoriaa, sillä he ovat ensimmäiset suomalaisvalmentajat ulkomaalaisen futsalmaajoukkueen ruorissa.

Mikko Kytölästä (toinen vasemmalta) ja Ville Sihvosesta (toinen oikealta) pystyi aistimaan innostuneisuuden Viron maajoukkueen tiedotustilaisuudessa.Kuva: Viron jalkapalloliitto

2.12.2023 klo 11:28

Viron maajoukkueen päävalmentajana aloittaa Mikko Kytölä. Kytölän pelaajaura on mittava Suomen futsalmaajoukkueessa – 11 vuotta ja 114 peliä. Parhaillaan Kytölä valmentaa Miesten Futsal-Liigan Kampuksen Dynamoa, jossa hän on ollut voittamassa lajin viimeiset viisi mestaruutta Jyväskylään. Kytölä jatkaa myös nykyisessä tehtävässään Suomessa uuden maajoukkuevalmentamisen rinnalla.

– Olen varsin intohimoinen futsalin suhteen ja olen omistanut elämäni lajille. En valmentajana anna enää itselleni peliaikaa ja olen muutosvaiheessa siirtyen vähitellen enemmän valmentamisen puolelle. Haluan valmentajana jatkaa oppimista, Kytölä kiittääkin uraansa vaikuttaneita Vasko Vujovicia ja Mico Marticia, jotka uuden valmennuksen maajoukkue kohtaakin piakkoin Nordic–Baltic-otteluissa – Vujovic valmentaa Latviaa ja Martic Liettuaa parhaillaan.

Ville Sihvosen ura on alkanut lajin tullessa Suomeen, ja hän on ollut mukana lajin kehityksessä koko sen historian ajan Suomessa. Marticin valmennustiimiin kuulunut Sihvonen on nyt mukana Kytölän kanssa Viron maajoukkueen valmennuksessa.

– Mikko on tällä hetkellä Suomen parhaita futsalvalmentajia, joten on hienoa päästä tekemään tätä työtä yhdessä Mikon kanssa. Meillä on pitkä yhteinen historia, toteaa Sihvonen. – Kun kuulin tästä mahdollisuudesta Mico Marticilta, ajattelin heti yhteistyön aloittamista Mikon kanssa.

Ensimmäiset ottelut uudella valmennuksella ovat edessä parin viikon päästä, kun joukkue pelaa neljä peliä Nordic–Baltic-otteluissa.

– Päätavoitteemme on kuitenkin EM-kisojen Preliminary Roundilla huhtikuussa, toteaa Kytölä lähitavoitteista.

– Olenkin ikävöinyt jo kansainvälisen tason pelejä ja on hieno päästä tekemään yhdessä Ville Sihvosen kanssa tätä työtä Viron maajoukkueen eteen, vastaili Kytölä toimittajien kysymykseen lehdistötilaisuudessa. – Viro on erittäin motivoiva haaste, uskomme että meillä on paljon annettavaa sekä lajille että lajin kehitykselle Virossa.

– Haemme maajoukkuepelaajille urheilullisuutta, nopeutta sekä fyysisesti että henkisesti, pelaajan pitää pystyä tekemään todella nopeita ratkaisuja kentällä.

Miten päävalmentaja näkee lajin nousun Suomen tasolle myös Virossa?

– Lajikehitys on Suomessa ollut nopeaa, ja pelaajat ovat kehittyneet amatööripelaajista lajin huipulle, intohimo lajiin on ollut yksi kantavista voimista suomalaisen futsalin kehityksessä varsin lyhyessä ajassa vain reilun kymmenen vuoden aikana. Ja tämä kaikki on mahdollista myös Virossa.

Lehdistötilaisuus:

Eesti saalijalgpallikoondise pressikonverents 01.12.2023 - YouTube