Leo Walta: ”Meillä on luottavainen fiilis”

Huuhkajat valmistautuu UEFA Nations League -vierasotteluihin Kreikkaa (7.9.) ja Englantia (10.9.) vastaan.

Leo Walta Huuhkajien harjoituksissa Tapiolassa 2.9.2024.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

4.9.2024 klo 12:04

Suomen joukkue kokoontui maanantaina Helsingissä. Joukkueen nuorempaan kaartiin kuuluva Leo Walta kehuu ryhmässä vallitsevaa tunnelmaa.

– Fiilikset ovat todella hyvät. Meillä on nyt kahdet treenit takana, joukkueessa on hyvä ilmapiiri ja voitontahtoa, keskikenttäpelaaja kommentoi tiistaina mediatilaisuudessa joukkueen hotellilla.

Walta, 21, teki debyyttinsä Huuhkajissa kesäkuussa A-maaottelussa Portugalia vastaan. Suomea kaikissa ikäluokissa edustanut Walta on kuulunut alle 21-vuotiaiden maajoukkueen avainpelaajiin käynnissä olevissa EM-karsinnoissa. Pikkuhuuhkajat kohtaa syyskuun ikkunassa Armenian Jerevanissa (6.9.) ja Romanian Tampereella (10.9.)

– On todella iso kunnia päästä edustamaan A-maajoukkuetta. Seuraan tarkasti Pikkuhuuhkajien ottelut. Olen ollut heidän mukanaan koko karsinnat, ja on mielenkiintoista nähdä, miten pelit siellä jatkuvat, Walta sanoo.

HJK:n ja PPS:n kasvatti edustaa seurajoukkuetasolla ruotsalaista IK Siriusta. Walta on iskenyt Allsvenskanissa kahdessakymmenessä ottelussa keskikenttäpelaajalle kovat tehot – viisi maalia ja kaksi maalisyöttöä.

– Viimeiset kuukaudet ovat menneet ehkä vielä paremmin kuin kevät. Tehoja on alkanut tulla ja vedot osumaan maaliin. Fiilis omasta kunnosta on todella hyvä tällä hetkellä.

Walta antaa seurajoukkueessaan erikoistilanteita ja laukoo rangaistuspotkuja. Nuorukaisen laadukkaille tarjoiluille on varmasti käyttöä myös Huuhkajissa.

– Erikoistilanteiden antaminen on yksi isoista vahvuuksistani, mutta täällä on todella paljon muitakin hyvän potkutekniikan omaavia pelaajia.

Huuhkajat lähtee syyskuun otteluihin uudistuneen valmennusryhmän johdolla. Jani Honkavaara, Teemu Tainio ja Tim Sparv ovat liittyneet joukkueeseen uusina valmentajina. Valmennustiimin toiminta on jo ehtinyt tekemään Waltaan vaikutuksen.

– Tekeminen on vaikuttanut todella ammattimaiselta treeneissä. Innolla odotan pelejä ja sitä, miten homma lähtee käyntiin.

Huuhkajat kohtaa Kreikan Pireuksessa Stadio Georgios Karaiskakisilla lauantaina 7. syyskuuta. Englanti isännöi Suomea Lontoossa Wembleyllä tiistaina 10. syyskuuta. Molemmat ottelut käynnistyvät Suomen aikaa kello 21.45. Yle TV2 näyttää kaikki Huuhkajien UEFA Nations League -ottelut.

– Vastustajat ovat kovia, mutta futis on aina futista. Peli alkaa aina tilanteesta 0–0, ja meillä on mahdollisuus yllättää vastustajat. Meillä on luottavainen fiilis, Walta ennakoi.

Huuhkajien tulevat ottelut

Ladataan otteluita