Lännen ja Pohjanmaan yhteisaluejoukkue matkaa tammikuussa Latviaan

Tapahtuman tarkka ohjelma ilmestyy loppiaisen jälkeen. Kaikki ottelut pelataan Skonto Riga -jalkapallohallissa.

Maalivahti Elias Lahti debytoi maajoukkueessa joulukuussa.Kuva: Football Federations Cup

21.12.2023 klo 08:30

Lännen ja Pohjanmaan yhteisaluejoukkue (2009 ja myöhemmin syntyneet) osallistuu tammikuussa Riga Winter Cupiin. Joukkue matkustaa Latviaan 11. tammikuuta ja pelaa seuraavien kolmen päivän aikana 5–6 ottelua (2x25 minuuttia). Turnaukseen osallistuvat joukkueet löydät täältä.

Turnausmatka on osa alueellista kehitysprojektia, jossa nuorille pelaajille pyritään tarjoamaan kansainvälisiä pelejä aluetoiminnassa. ”Future”-toiminta tarjoaa mahdollisuuden testata myöhään kehittyviä pelaajia vaativassa ympäristössä. Voit lukea toiminnasta lisää täällä.

Pohjanmaan aluevalmentaja Jani Uotinen iloitsee siitä, että pelaajat saavat mahdollisuuden kansainvälisiin peleihin. Uotinen valitsi joukkueen yhdessä Lännen aluevalmentaja Teemu Eskolan kanssa – mukana on pelaajia 13 eri seurasta.

– Olemme seuranneet poikia jo pidemmän aikaa aluetoiminnassa, ja viimeisimpänä isompana tapahtumana järjestettiin marraskuun Tähtitarha. Pelaajamäärät Lännen ja Pohjanmaan alueilla ovat isot – meillä oli paljon hyviä vaihtoehtoja, ja monia hyviä pelaajia jäi jälleen ryhmän ulkopuolelle, Uotinen toteaa.

– Turnaus on pojille hyvä sauma mitata omaa tasoaan. Olemme toivoneet kansainvälistä näkökulmaa aluetoimintaan jo pidemmän aikaa – se on hieno lisä alueellisten ja valtakunnallisten tapahtumien rinnalle. Olen kiitollinen siitä, että Palloliiton Läntisen alueen Urheilutoiminnan kehitysryhmä tarjosi meille mahdollisuuden turnaukseen.

Kuusi yhteisaluejoukkueen pelaajaa oli U15-poikien mukana joulukuun alun Espanjan turnauksessa. Uotinen oli mukana Espanjassa Minihuuhkajien valmennustiimissä, ja mies on varma, että kaikki pelaajat saivat hyvän kuvan kansainvälisen tason vaatimuksista. Uotinen uskoo, että taso on erittäin kova myös tammikuun turnauksessa.

– Kansainväliset pelit ovat aina opettavaisia juttuja sekä pelaajille että valmentajille. Viesti Espanjan turnauksesta oli se, että töitä riittää – saimme paljon infoa ja pyrimme jatkossa kehittämään niitä asioita, joissa olemme jäljessä. Kansainvälisiä pelejä ei ole koskaan liikaa, ja tarvitsemme niitä, jotta pääsemme eteenpäin. Latvian turnauksesta tulee varmasti arvokas kokemus.

Lännen ja Pohjanmaan yhteisaluejoukkue Riga Winter Cupissa:
Kasperi Silen (mv), FC Haka
Elias Lahti (mv), SJK-j