Kanerva: ”Usko joukkueessa on vahva, että kisoihin vielä mennään”

Huuhkajien joukkue lokakuun EM-karsintaotteluihin Sloveniaa ja Kazakstania vastaan julkaistiin tiistaina.

3.10.2023 klo 17:41

Suomen joukkueessa nähdään jonkin verran muutoksia syyskuun Kazakstan-voittoon ja Tanska-tappioon verrattuna.

– Terveystilanne voisi olla parempi. Jesse Joronen loukkaantui viime viikonloppuna ja lisäksi Oliver Antman, Ilmari Niskanen ja Kevin Kouassivi-Benissan ovat poissa loukkaantumisten takia. Sitä kautta joukkue on luonnollisesti vähän muuttunut, päävalmentaja Markku Kanerva kertoo.

Uusina pelaajina näissä karsinnoissa joukkueeseen valittiin Sandefjordin maalivahti Hugo Keto ja HJK:n keskikenttäpelaaja Lucas Lingman. Lisäksi HJK:n laitapuolustaja Tuomas Ollila, Austinin toppari Leo Väisänen ja Middlesbrough’n hyökkääjä Marcus Forss palaavat maajoukkueeseen.

– Ainahan sitä toivoisi, että loukkaantumisilta vältyttäisiin, mutta ne vähän kuuluvat tähän asiaan. Meidän materiaalimme leveys kestää nämä loukkaantumiset. Ei tässä vielä äijät lopu – 26 pelaajaa olemme saaneet listalle ja hyviä pelimiehiä jäi listan ulkopuolellekin, Kanerva toteaa.

Huuhkajat on EM-karsintalohko H:n kolmannella sijalla kerättyään 12 pistettä kuudesta ottelusta. Kazakstan on Suomen kanssa tasapisteissä, ja lohkon kärjessä ovat pisteen enemmän keränneet Slovenia ja Tanska. Lohkovoittaja ja -kakkonen saa paikan Saksassa kesällä 2024 pelattavaan EM-lopputurnaukseen.

Huuhkajat kohtaa Slovenian Stadion Stožicella Ljubljanassa lauantaina 14. lokakuuta Suomen aikaa kello 19.00. Kazakstan saapuu Suomen vieraaksi Olympiastadionille tiistaina 17. lokakuuta kello 19.00. Kazakstan-otteluun on myyty yli 26 000 lippua. Yle näyttää kaikki Huuhkajien EM-karsintapelit kanavillaan.

– Jännäksi menee tämä loppukarsinta. Lokakuun ikkunan matsit kertovat jo paljon, mistä lähtökohdista lähdemme marraskuun otteluihin ja mitä niissä tullaan vaatimaan. On selvää, että meidän pitää pelillisesti päästä vähintään omalle tasollemme joka pelissä ja jopa venymään. Ensimmäinen venymisen paikka olisi Ljubljanassa. Usko joukkueessa on vahva, että kisoihin vielä mennään, päävalmentaja sanoo.

Suomen kannattajille Slovenia-otteluun varatut liput myytiin loppuun hetkessä.

– On upeaa, että saamme 900 kannattajaamme Ljubljanaan. Se meteli, mitä meidän kannattajamme ovat pystyneet tuottamaan Olympiastadionilla, on antanut meille ihan mielettömästi energiaa. Uskon, että se 900 saa vieraskentälläkin aika hyvän mekkalan päälle, Kanerva tunnelmoi.

Huuhkajien lipunmyynti

Osta liput Huuhkajien UEFA Nations Leaguen kotiotteluihin!

Huuhkajien tulevat ottelut

Ladataan otteluita