Kanerva: ”Tarvitsemme tällaisia vastustajia”

Huuhkajat kohtaa Portugalin A-maaottelussa Lissabonissa tiistaina 4. kesäkuuta Suomen aikaa kello 21.45. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä.

Päävalmentaja Markku Kanerva Huuhkajien harjoituksissa Tapiolassa lauantaina.Kuva: Ⓒ SPL /Jani Karlsson

3.6.2024 klo 23:28

Portugalin ja Skotlannin tällä viikolla kohtaava miesten A-maajoukkue kokoontui Helsingissä perjantaina. Päävalmentaja Markku Kanervan miehistö on täydentynyt hiljalleen ja muun muassa viimeiset MLS-pelaajat liittyivät leiritykseen maanantaina Lissabonissa.

Suomen joukkue täydentyi, kun koko leirin ajan mukana olleen, mutta aiemmin loukkaantumisesta kärsineen Arttu Hoskosen pelikunto varmistui. Cracovian toppari on Huuhkajien käytettävissä Portugali-ottelussa.

Sunnuntai-iltana Serie A -nousua juhlineet Jesse Joronen ja Joel Pohjanpalo puolestaan liittyvät Huuhkajien vahvuuteen vasta Skotlannissa. Huuhkajat-ryhmän vahvuus Portugali-ottelussa on siis 23 pelaajaa.

– Valmistautuminen olisi voinut olla parempaa. Nämä eivät ole meille kansainvälisiä ottelupäiviä, ja itse asiassa kuusi pelaajamme pelasi seurajoukkueissaan vielä eilen. Tilanne ei ole ideaali, mutta meidän täytyy sopeutua siihen. Odotamme huomista ottelua innolla. On hienoa kohdata Portugali, joka on maailmanluokan joukkue. Odotan isoa haastetta, mutta myös hyvää tulosta meille, päävalmentaja Kanerva kertoi maanantaina kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa José Alvalade -stadionilla.

Kolmella pelaajalla on tiistai-iltana mahdollisuus A-maajoukkuedebyyttiin. Keskikenttäpelaaja Leo Walta sekä laitapelaajat Juho Talvitie ja Casper Terho ovat ensimmäistä kertaa Huuhkajien matkassa.

– Se oli iso juttu päästä tänne ensimmäistä kertaa. Ei tiennyt, mitä odottaa, mutta kaikki on mennyt todella hyvin. Yritän vaan tehdä kaiken niin hyvin kuin osaan ja antaa kaikkeni kentällä. Hienoa, että on näin kova vastustaja heti ensimmäisessä pelissä, Lommel SK:n Talvitie kommentoi suomalaismedialle etäyhteyden välityksellä maanantaina.

Juho Talvitie Huuhkajien harjoituksissa Lissabonissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

”Meidän pitää olla niissä tilanteissa tehokkaita”

Kesäkuun A-maaotteluiden piti valmistaa Huuhkajia EM-lopputurnaukseen, mutta unelma kisapaikasta jäi saavuttamatta maaliskuussa Walesille koetun jatkokarsintatappion myötä.

– Wales-tappio oli iso pettymys. Olimme mukana edellisissä EM-kisoissa, ja olisimme halunneet kokea sen uudestaan. Nämä ottelut ovat meille kuitenkin erittäin tärkeitä. Tarvitsemme tällaisia vastustajia ja haluamme löytää tavat saada hyviä tuloksia näistä peleistä. Tulevaisuudessa haluamme olla yksi joukkueista lopputurnauksissa ja sen eteen teemme kovasti töitä, Kanerva kommentoi.

Huuhkajilla on tiistaina vastassaan absoluuttinen huippujoukkue. Portugali voitti oman karsintalohkonsa puhtaalla pelillä ja pelaa kesäkuussa käynnistyvissä Saksan EM-kisoissa F-lohkossa yhdessä Tshekin, Georgian ja Turkin kanssa.

FIFA-rankingissa sijalla kuusi olevan Portugalin pelaajalista on täynnä maailmantähtiä. Suurin tähti kuitenkin puuttuu tiistain ottelusta – Cristiano Ronaldo liittyy Robert Martinezin luotsaamaan joukkueeseen vasta myöhemmin.

– Portugalia vastaan on vaikea tehdä maaleja, mutta olen varma, että tulemme saamaan paikkoja. Meidän pitää olla niissä tilanteissa tehokkaita. Meidän tulee myös puolustaa erittäin hyvin. Portugalilla on taitavia ja teknisiä pelaajia, ja he ovat tehneet paljon maaleja. Puolustuspelimme tulee olla tiivistä, mutta samaan aikaan meidän hyödynnettävä mahdollisuutemme haavoittaa heitä. Vastahyökkäykset tulevat olemaan yksi aseistamme, Kanerva ennakoi.

Suomen ja Portugalin välinen A-maaottelu käynnistyy José Alvalade -stadionilla Lissabonissa tiistaina 4. kesäkuuta Suomen aikaa kello 21.45. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä kello 21.35 alkaen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä