Kanerva: ”On hienoa palata kotiyleisön eteen”

Huuhkajat isännöi Irlantia UEFA Nations League -ottelussa Olympiastadionilla torstaina kello 21.45.

Päävalmentaja Markku Kanerva vastaili keskiviikkona suomalaisen ja irlantilaisen median kysymyksiin.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

9.10.2024 klo 20:09

Suomen taival Nation Leaguen B-liigassa käynnistyi syyskuussa vierastappioilla Kreikassa ja Englannissa. Joukkue odottaa palaavansa voittojen tielle torstaina kotiyleisön tuella.

– Olemme tietysti pettyneitä syyskuun tappioihin. Nyt on hienoa palata kotiyleisön eteen – toivon ja uskon saavamme kannattajilta paljon tukea, päävalmentaja Markku Kanerva kommentoi keskiviikkona kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.

Huuhkajien pelissä nähtiin Nations Leaguen avausotteluissa paljon uutta. Pelin kehittäminen on päävalmentajan mukaan jatkuva prosessi.

– Teemme koko ajan pieniä viilauksia perustuen syyskuun otteluiden analyyseihin. Maaliodottamaa meidän pitää saada paremmaksi. Puolustuspelaamisessa oli tiettyjä hyviä asioita, joita kannattaa jalostaa. Otantaa on vasta kaksi ottelua. Olemme viisaampia Irlanti- ja Englanti-otteluiden jälkeen, Kanerva sanoi.

Nations Leaguen tappiollinen alku ei ole kuitenkaan vaikuttanut joukkueen itseluottamukseen tai ilmapiiriin.

– Olemme olleet tällaisessa tilanteessa ennenkin. Joukkue on aiemminkin näyttänyt henkistä vahvuuttaan. Olemme itsevarmoja, mutta meidän on yksinkertaisesti vain pelattava paremmin kuin syyskuussa, päävalmentaja summasi.

Suomen edellisestä panoksellisesta kotiottelusta on ehtinyt vierähtää jo lähes vuosi. Keskikenttäpelaaja Rasmus Schüller uskoo Pohjoiskaarteen ja koko yleisön olevan Huuhkajille iso apu Nations Leaguen avausvoiton saamisessa.

– Kunnioitamme vastustajaa, mutta tiedämme, että meillä on hyvät mahdollisuudet kolmeen pisteeseen – etenkin kotiyleisön edessä, Schüller totesi.

Huuhkajien viimeistelyharjoituksissa satoi ja tuuli rankasti. Kuvassa Rasmus Schüller.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Lähes identtiset lähtökohdat

FIFA-rankingissa kaksi paikkaa Suomen edellä sijalla 62 oleva Irlanti hävisi syyskuussa kotikentällään sekä Englannille että Kreikalle lukemin 0–2.

– Molemmat joukkueet tulevat peliin kaksi tappiota niskassaan. Ottelu on erittäin tärkeä meille, ja olemme tyytyväisiä vain kolmeen pisteeseen, hyökkääjä Joel Pohjanpalo kommentoi.

Irlannin päävalmentajana on toiminut kesästä lähtien islantilainen Heimir Hallgrímsson. Uudesta päävalmentajasta huolimatta Irlannin pelissä korostuvat yhä tutut vahvuudet.

– Se on ehkä irlantilaisten DNA:ssa, että he ovat kovia tekemään töitä ja kamppailemaan. Vastassa on fyysinen joukkue, joka on erittäin vaarallinen erikoistilanteissa, Kanerva sanoi.

– Irlanti on laadukas vastustaja. He ovat vahvoja kaksinkamppailuissa. Meidän on oltava teräviä, jotta voimme saada hyvän tuloksen, Schüller komppasi.

Huuhkajat kohtasi Irlannin edellisen kerran vuonna 2020 – myös tuolloin pelattiin Nations Leaguen B-liigaa. Suomi otti molemmista kohtaamisista 1–0-voiton Fredrik Jensenin maaleilla.

Kooste Suomen ja Irlannin edellisestä kohtaamisesta:

Torstain ottelussa pelataan isoista pisteistä. Kahden ensimmäisen ottelukierroksen jälkeen Englannilla ja Kreikalla on kuusi pistettä, kun taas Suomi ja Irlanti ovat pisteittä. Nations Leaguessa on ensimmäistä kertaa käytössä liigojen väliset nousu- ja putoamiskarsinnat, jotka pelataan maaliskuussa 2025.

B-liigan nousu- ja putoamiskarsinnat:
Lohkovoittajat nousevat automattisesti A-liigaan
Lohkokakkoset pelaavat nousukarsinnat A-liigan lohkokolmosia vastaan
Lohkokolmoset karsivat paikastaan B-liigassa C-liigan lohkokakkosia vastaan
Lohkoneloset putoavat automaattisesti C-liigaan

– Pelaajat vaikuttavat erittäin motivoituneilta, edessä on todella tärkeä peli. Odotan tasaista ottelua, jossa pienet marginaalit ratkaisevat, Kanerva summasi.

Suomen ja Irlannin välinen UEFA Nations League -ottelu käynnistyy torstaina Olympiastadionilla kello 21.45. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä kello 21.00 alkaen.

Huuhkajien tulevat ottelut

Ladataan otteluita