Kanerva: ”Odotan onnistumisia”

Suomi kohtaa Kreikan Pireuksessa 7. syyskuuta ja Englannin Lontoossa 10. syyskuuta.

Päävalmentaja Markku Kanerva joukkueenjulkistustilaisuudessa 28.8.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

28.8.2024 klo 16:31

Huuhkajien päävalmentaja Markku Kanerva nimesi keskiviikkona joukkueensa syyskuun UEFA Nations League -otteluihin.

– Pelaajavalintoja on aina vaikea tehdä. Bruttolistalla taisi olla 45 nimeä. Jaoimme valmennustiimin jäsenten kanssa vastuita siitä, kuka seuraa enemmän ketäkin. Itse olen seurannut pelaajien otteita aivan älyttömän paljon. Se tuo turvallisuutta valintoihin – tiedämme, missä kunnossa pelaajat ovat. Viime kädessä valintoja peilataan ottelusuunnitelmiin, Kanerva sanoo valintaprosessista.

Kanervan onneksi Suomen pelaajat ovat viime aikoina välttyneet pahemmilta loukkaantumisilta, vaikka joitain poissaoloja nähdäänkin. Nikolai Alho on sivussa takareisivamman takia. Venezia FC:n Seria A -kauden avauspeleistä sivussa ollut Joel Pohjanpalo on Huuhkajien vahvuudessa Kreikassa ja Englannissa.

– Terveystilanne on suhteellisen ok. Nikolai ei ehdi toipumaan kuntoon takareisivammasta näihin peleihin. Joelilla on myös ollut takareiden kanssa ongelmia, mutta hän pystyy jo treenaamaan täysillä.

Kesän siirtoikkunassa on nähty paljon liikennettä suomalaispelaajien osalta. Päävalmentaja on ollut tyytyväinen monen pelaajan otteisiin uusissa seuroissa ja sarjoissa.

– Siirtoja on ollut paljon. Sitä aina jännittää, että kuinka nopeasti pelaajat saavat vastuuta uusissa seuroissaan. Syyskuun maaotteluikkuna on sinällään hankala, että pelaajien siirrot saattavat jäädä aivan viime tinkaan, ja sarjat ovat jo käynnissä. Onneksi tilanne on nyt näyttänyt hyvältä, muun muassa Daniel Håkans oli avauksessa viime pelissä.

Uusia nimiä

Laitahyökkääjä Topi Keskinen ja laitapuolustaja Adam Ståhl valittiin Huuhkajiin ensimmäistä kertaa.

– Tämä on heille näytönpaikka ensikertalaisina. Topin nopeus nousee hänen vahvuuksistaan ensimmäisenä. Hän on hyvä vastahyökkäyspelaaja ja pystyy viimeistelemään. Häneltä odotetaan vaarallisuutta hyökkäyspäässä.

Ruotsin ja Suomen kansalaisuudet omaava Ståhl ilmoitti Kanervalle aiemmin kesällä halustaan edustaa Huuhkajia. Lue lisää: Markku Kanerva: ”Adam Ståhl kiinnostaa ja prosessi on käynnissä"

– Adamilla on hyökkääjätausta ja hän on hyvin hyökkäysorientoitunut puolustaja. Hänellä on kaksinkamppailuvoimaa, riittävästi nopeutta ja ulottuvuutta. Hän pystyy antamaan keskityksiä ja tekemään myös maaleja. Hän on meille vähän erityyppinen pelaaja fyysiseltä olemukseltaan ja hyökkäävän ajattelutavan kautta.

Syyskuun ottelut ovat ensimmäiset Huuhkajien uusiutuneelle valmennusryhmälle. Kanerva odottaa innolla työskentelyä maanantaina alkavalla leirillä valmennustiimin uusien jäsenten Jani Honkavaaran, Teemu Tainion ja Tim Sparvin kanssa.

– Olemme pitäneet paljon palavereja. On tärkeää, että käymme asiat perin pohjin läpi ennen kaikkea valmennustiimin uusien jäsenten kanssa. Kun ajatellaan Honkavaaraa, Tainiota ja Sparvia, siellä on paljon kokemusta ja näkemystä. Olemme miettineet roolituksia paljon ihan toiminnan tasolla. Haluan ilman muuta delegoida heille paljon asioita.

Huuhkajat pelaa Nations Leaguen B-liigan lohkossa 2, jossa se kohtaa Kreikan, Englannin ja Irlannin. Nations League käynnistyy Suomen osalta kahdella vierasottelulla. Huuhkajat kohtaa Kreikan Pireuksessa Stadio Georgios Karaiskakisilla lauantaina 7. syyskuuta. Englanti isännöi Suomea Lontoossa Wembleyllä tiistaina 10. syyskuuta.

Molemmat ottelut käynnistyvät Suomen aikaa kello 21.45. Yle TV2 näyttää kaikki Huuhkajien UEFA Nations League -ottelut. Päävalmentaja odottaa Suomelta vahvaa avausta uudelle Nations League -kaudelle.

– Odotan onnistumisia. Paineet ovat ilman muuta kotijoukkueilla. He laskevat, että Suomi pitää voittaa ainakin kotona. Kreikassa tulee olemaan kuumat oltavat ilmastollisesti ja muutenkin – yleisö antaa varmaan aikamoisen tuen kotijoukkueelle. Sama tulee olemaan Wembleyllä. Englannilla on uusi valmentaja, ja vaikka he olivat EM-finaalissa, kritiikkiä tuli. Heiltäkin varmaan nähdään jotain uutta pelillisesti.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä