Kanerva: ”Meidän täytyy luottaa itseemme, tehdä todella paljon töitä ja käyttää mahdollisuudet hyväksemme”

Huuhkajat kohtaa Englannin UEFA Nations League -ottelussa Olympiastadionilla sunnuntaina kello 19.00.

Päävalmentaja Markku Kanerva lauantain kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

12.10.2024 klo 22:38

Suomi koki torstaina kirvelevän tappion Irlannille viime hetkien takaiskumaalilla. Joel Pohjanpalo oli vienyt Huuhkajat johtoon avausjaksolla, mutta vieraat nousivat lopulta rinnalle ja ohi. Suomi metsästää yhä avauspisteitään Nations Leaguen B-liigassa.

Seuraava mahdollisuus pistetilin avaamiseen on jo sunnuntaina, joten Irlanti-tappiosta on täytynyt siirtyä nopeasti eteenpäin.

– Olemme analysoineet Irlanti-tappion, ja keskittymisemme on nyt täysin Englannissa. Meillä on edessä kova peli – tiedämme, mitä odottaa, koska kohtasimme jo syyskuussa. Pisteiden saaminen Englannilta tulee olemaan suuri haaste, päävalmentaja Markku Kanerva kommentoi lauantaina Huuhkajien kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.

Sunnuntain ottelu on Suomelle samalla iso haaste ja mahdollisuus. Laitapuolustaja Jere Uronen haluaa Huuhkajien todistavan tasonsa täydellä Olympiastadionilla.

– Ei ole mitään parempaa kuin päästä pelaamaan parhaita vastaan. Heillä on laadukkaita pelaajia, ja olemme innoissamme tästä haasteesta. Meillä on huomenna mahdollisuus näyttää, kuinka hyviä olemme yksilöinä ja ennen kaikkea joukkueena. Tulemme olemaan täynnä energiaa ja itseluottamusta täydellä kotistadionilla, Uronen kertoi.

Jere Uronen odottaa sunnuntain ottelua innolla.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

”Pystymme haavoittamaan heitä”

Suomi pelasi syyskuussa Wembleyllä Englantia vastaan vahvan ensimmäisen jakson, mutta Harry Kanen kaksi maalia toisella jaksolla toivat kolme pistettä kesän EM-kisojen hopeamitalistille.

– Meillä oli Wembleyllä vaikeuksia murtaa Suomen puolustusta erityisesti ensimmäisellä jaksolla. Olemme valmistautuneet hyvin heidän kohtaamiseensa uudestaan, Englannin päävalmentaja Lee Carsley totesi Huuhkajista Englannin kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa lauantai-iltana.

Laitahyökkääjä Topi Keskinen oli Lontoon ottelussa näkyvässä roolissa ja loi Suomelle useita lupaavia tilanteita nopeutensa avulla. Olympiastadionilla Suomen on oltava hyökkäyspäässä kliinisempi kuin syyskuun ottelussa.

– Pystymme haavoittamaan heitä. Meillä on nyt kotiyleisön tuki ja uskon, että pelistä tulee erilainen kuin syyskuun ottelusta. Toivottavasti pidämme enemmän palloa. Näin hyvää vastustajaa vastaan meidän täytyy käyttää maalipaikkamme tehokkaasti, Keskinen kommentoi.

Kooste syyskuun Englanti – Suomi -ottelusta:

Englanti koki torstaina yllätystappion Kreikalle kotikentällään. Vierasjoukkue iski voittomaalin lisäajan neljännellä minuutilla ottelussa, joka oli kokonaisuutena Englannille erittäin vaikea. Kanerva uskoo, että Huuhkajilla on vastassa sisuuntunut ja näytönhaluinen joukkue.

Kreikan torstainen voitto on kuitenkin esimerkki FIFA-rankingin 4. sijalla olevan Englannin haavoittavuuksista.

– Englanti tulee olemaan erittäin motivoitunut tähän otteluun. On vaikea arvioida, mitä muutoksia he tekevät kokoonpanoonsa. Meidän täytyy luottaa itseemme, tehdä todella paljon töitä ja käyttää mahdollisuudet hyväksemme, Kanerva kommentoi.

Huuhkajat on välttynyt loukkaantumishuolilta leirin aikana. Oliver Antmanilla on flunssaoireita, mutta joukkue on muuten terve.

– Oliver on toipumassa ja katsomme päivän harjoitusten jälkeen hänen pelikuntoansa huomista ajatellen. Muuten tilanne näyttää hyvältä, päävalmentaja kommentoi ennen lauantain harjoitusta.

Suomen ja Englannin välinen UEFA Nations League -ottelu käynnistyy sunnuntaina Olympiastadionilla kello 19.00. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä kello 18.15 alkaen.

Huuhkajat haastaa Englannin täydellä Olympiastadionilla.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

Huuhkajien tulevat ottelut

Ladataan otteluita