JIPPO-junioreille palkinto aloittavien ikäluokkien laadusta

LähiTapiola ja Suomen Palloliitto palkitsevat tänäkin vuonna viidessä eri kategoriassa vastuullista harrastustoimintaa edistäneitä seuroja. Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin ensimmäisen palkintokategorian, Futisstartin, voittajaksi on valittu joensuulainen JIPPO-juniorit. Seuran juniorimäärä on saatu hyvään kasvuun panostamalla viime vuosina keskeisesti sekä harrastamisen olosuhteisiin että valmennukseen laatuun.

JIPPO-junioreiden U8-joukkue harjoittelemassa.Kuva: SPL

15.4.2024 klo 15:22

JIPPO-junioreiden pelaajapolku alkaa PKO-liigasta, joka on päiväkoti- ja alakouluikäisille lapsille suunnattu koko kesän kestävä jalkapalloliiga. Vuodesta 2006 lähtien pyörineeseen liigaan on panostettu viime vuosien aikana paljon. Keskeisimpiä toimenpiteitä ovat olleet liigan oma valmennussuunnitelma, toiminnan vieminen lähikentille lapsiperheiden luokse sekä seuran omien B-junioreiden kouluttaminen liigan ohjaajiksi. Noin viidessä vuodessa Jippo onkin onnistunut kasvattamaan liigan pelaajamäärät alle kahdestasadasta yli kolmensadan.

– Pyrimme siihen, että PKO-liigassa on mahdollisimman vähän jonotusta ja paljon pelaamista. Tärkeintä on, että lapsille tulee hiki ja hyvä mieli, kertoo JIPPO-junioreiden junioripäällikkö Kalle Kangaspunta.

Jipon seuraava tavoite on ollut saada mahdollisimman moni jäämään seuran toimintaan ympärivuotisesti, minkä vuoksi seura loi jatkuvan kokeilujakson mallin olemassa oleviin ikäkausijoukkueisiin. Lisäksi uusi Rantakylän jalkapallohalli on mahdollistanut laadukkaan ympärivuotisen harjoittelun.

Seuran juniorimäärän kasvaessa myös paine säilyttää pienet ryhmäkoot ja laadukas valmennus kaikille harrastajille on kasvanut. Jippo on lisännyt päätoimisten ja OTO-valmentajien määrää, mutta houkutellut lisäksi aktiivisesti kentän laidalta vanhempia mukaan toimintaan. Esimerkiksi U8-joukkueen valmentajatiimin kaikki kuusi jäsentä ovat pelaajien vanhempia. Lisäksi muissa tehtävissä joukkueen toimihenkilöinä on yli kymmenen vanhempaa.

– Olemme ensin saaneet aktivoitua pienemmän joukon vanhempia mukaan ja sitten on nähty, että homma on kivaa ja toimii hyvin. Siihen on muiden ollut helppo tulla mukaan. Meillä on tällä hetkellä innokas ja hyvä meininki vanhempien keskuudessa, kertoo U8-joukkueen vastuuvalmentaja Teemu Hallikainen.

JIPPO-juniorit tarjoaa tällä hetkellä U10-ikäluokasta alkaen kolmea joukkuetoiminnan tasoa, jotta erilaisille harrastajille löytyy sopiva paikka nauttia lajista.

– Jipposta löytyy varmasti omalle tasolle sopivaa toimintaa. Oli sitten kilpapelaaja tai harrastepelaaja, niin meiltä löytyy paikka, Hallikainen sanoo.

Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin yksittäisen seurapalkinnon arvo on 2000 euroa. Seuraavat kategoriapalkinnot julkaistaan touko-, kesä-, syys- ja lokakuussa. Esikarsinnan seuraehdokkaista tekevät Palloliiton seurakehittäjät eri puolilta Suomea ja valinnat palkittavista seuroista tekee LähiTapiolan ja Palloliiton edustajista koostuva raati. Palkittavan seuratoiminnan tulee olla alueellisesti merkittävää, osoittaa pitkäjänteisyyttä ja olla laadullisesti alansa korkeinta tasoa. Vuosi huipentuu marraskuussa 15 000 euron arvoiseen pääpalkintoon, jonka saajan valitsee Helmarit-legenda Essi Sainio.

Lue lisää Harrastamisen vahvat seurateot -konseptista.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä