Huuhkajaturnauksen 2024 voittoon Team Kamara

Huuhkajaturnauksen 2024 sijoitusottelut pelattiin 28.6. Eerikkilässä.

Huuhkajaturnauksen 2024 voitti Team Kamara.Kuva: Kalevi Hämäläinen

28.6.2024 klo 14:16

Linkki Huuhkajaturnauksen kuviin – kuvat vapaassa käytössä. Kreditointi: [Valokuvaajan nimi] / Palloliitto

Finaalipäivän avasivat välierät Team Sparvin ja Team Pohjanpalon sekä Team Suhosen ja Team Kamaran välillä. Team Sparvin ja Team Pohjanpalon ottelu päättyi tasalukemiin 1-1 Milton Käldin ja Miguel Yinkfu Chuyen maaleilla. Seuranneessa rangaistuspotkukilpailussa molemmat maalivahdit venyivät kerran torjuntaan -Team Pohjanpalo meni finaaliin vasta kuudensien vetäjien jälkeen. Team Kamara voitti samaan aikaan pelatussa ottelussa Team Suhosen 2-0 - maalintekijöinä Emil Talvitie ja Elias Mohammud.

Seuraavaksi pelatuissa sijoitusotteluissa sijoista 5-12 Team Kairinen päihitti Team Lodin numeroin 2-3, Team Källman Team Väisäsen 1-2, Team Pukki Team Hradeckyn 2-3 ja Team Taylor Team Forssin 1-2.

Jari Litmanen Areenalla pelattu finaali Team Kamaran ja Team Pohjanpalon välillä alkoi helteisessä säässä kello 12.30. Ottelulähetys Youtubessa.

Finaali lähti liikkeelle fyysisenä keskikentän vääntönä, jossa kaksinkamppailuja ei vältetty. Ensimmäisen maalipaikan loi Team Kamaran Reetu Mäntylä, jonka pystysyöttöön Jeremie Mpuza pääsi kiinni - tämän laukauksen torjui Team Pohjanpalon maalivahti Pekku Pirilä. Muutaman minuutin päästä pienestä kulmasta pääsi laukaustaan kokeilemaan oikeaa laitaa kipittänyt Noel Weckström, jonka laukauksen Pirilä ohjasi kulmapotkuksi.

Team Pohjanpalo jatkoi taistelua, mutta kunnon maalipaikoille se ei tahtonut päästä. Ensimmäisen maalin iski viimein Team Kamara minuutilla 25. Kulmapotkun jälkeen se sai pidettyä paineen Team Pohjanpalon maalilla, ja kakkospalloon päässyt Team Kamaran Emil Talvitie pyssytti parin peippauksen jälkeen pelivälineen alakulmaan ja tilanteeksi 1-0. Pian tilanteeksi oli tulla jo 2-0, mutta puolustaja Alwan Ali otti hienon blokkauksen juuri ennen kuin Mpuza pääsi palloon. Seuranneesta kulmapotkusta Team Kamaran Amos Palvalin pääsi ohjaamaan palloa takatolpalta, mutta Team Pohjanpalon maali varjeltui toistamiseen.

30. minuutilla Team Pohjanpalon Milan Mester hankki kulmapotkun pitkän ja komean kuljetuksensa päätteeksi, mutta kulmasta ei mitään vaarallisempaa syntynyt, ja näin tauolle lähdettiin ensimmäisen 30-minuuttisen jälkeen Team Kamaran 1-0-johdossa. Toinen puoliaika alkoi samansuuntaisesti kuin ensimmäinenkin. Nathan Aho ohitti Team Pohjanpalon puolustajan ja laukoi, tosin laukaus suuntautui reilusti yli maalin. Pian Miki Komschan kierteinen laukaus tärähti Team Pohjanpalon maalin ylärimaan, ja Ahon laukaus ripareista kohti tyhjää etukulmaa pysähtyi puolestaan Alin blokkaukseen. 36. minuutilla Mauro Vuolion laukauksen pysäytti puolestaan Kasper Lind.

Jalkapallossa vanha viisaus on, että kun ei itse tee, niin kaveri tekee. Team Pohjanpalo antoi tästä oppikirjaesimerkin, kun Kauri Kallioranta nappasi pallon vaarattoman oloisessa tilanteessa noin 30 metriä Team Kamaran maalista. Kalliorannan upea laukaus putosi takakulmaan, ja näin tilanteeksi saatiin 1-1, kun peliä oli pelattu 38 minuuttia. Tasoituksesta Team Pohjanpalo sai uutta virtaa, ja kohta Tommy Syrjänen peippaili itsensä Team Kamaran boksiin - pallon koppasi maalilla Arsenii Mazur.

Toinen puoliaika jatkui tasaisissa merkeissä. Team Kamaran Vuolio pääsi ampumaan 53. minuutilla riiston jälkeisen vastaiskun päätteeksi, pallo kuitenkin reilusti ohi. Minuutin kuluttua Team Pohjanpalon Kauri Kallioranta pääsi kokeilemaan kaukolaukaustaan, mutta Mazur torjui vedon alakulmasta heittäytymällä näyttävästi. Kulmapotkun jälkitilanteesta Eetu Pekkala pääsi laukomaan boksin rajalta - pallo vain niukasti yli riman. Lisäajalla Team Pohjanpalo sai vielä erikoistilanteen Team Kamaran boksiin, kun Pekkala toimitti pallon Miguel Yinkfu Chuyen päähän takatolpalle. Team Kamara kuitenkin sai estettyä tämän puskemasta palloa maaliin, joten ottelu päättyi 1-1 ja ratkesi heti perään rankkareilla.

Rankkareissa aloittaneelta Team Kamaralta onnistuivat viidestä ensimmäisestä yrittäjästä Miki Komscha, Nathan Aho, Solo Shinyella ja Amos Palvalin - Team Pohjanpalolta onnistuivat Leonardo Crispino, Kauri Kallioranta, Eetu Pekkala ja Touko Lähteenmäki. Myös kuudensista vetäjistä Sulo Rank ja Rayan Dardouri pussittivat pallon varmasti, ja seitsemänsistä Matias Mikkonen ja Tommy Syrjänen tekivät samoin. Kahdeksantena ampunut Okko Rantala onnistui niin ikään, ja kun Team Pohjanpalon yritys kimposi ylärimasta maaliviivalle ja siitä kentältä ulos, voitti Team Kamara rankkarit 7-6.

Huuhkajaturnauksen voitti Team Kamara rangaistuspotkukilpailun jälkeen - kannua nostaa kapteeni Amos Palvalin.

Turnauksen lopputulokset:

Turnauksen erotuomari:
Sakari Ojanen

Turnauksen maalitykki:
Ruslan Haapalainen, LAUTP (8 maalia)

Tähdistökentällinen:
Roni Koskinen, MV (Team Kairinen / Ilves)
Max Singo (Team Lod / VJS)
Arttu Aaltonen (Team Suhonen / FC Espoo)
Miguel Yinkfu Chuye (Team Pohjanpalo / Gnistan)
William Stoor (Team Sparv / VPS)
Milton Käld (Team Sparv / VIFK)