Hradecky: "Slovenia kotona ja vieraissa ovat ne avainmatsit"

Huuhkajat valmistautuu Helsingissä perjantain EM-karsintaotteluun Sloveniaa vastaan.

Lukas Hradecky harjoitteli maanantaina yleisön edessä Talin jalkapallokentällä.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

12.6.2023 klo 21:07

EM-karsinnat jatkuvat Olympiastadionilla, kun Suomi kohtaa Slovenian (16.6.) ja San Marinon (19.6.). Huuhkajien karsintataival käynnistyi maaliskuussa vierasotteluilla Tanskaa ja Pohjois-Irlantia vastaan. Tanska vei karsinta-avauksen nimiinsä lukemin 3–1, mutta Belfastista Suomi taisteli arvokkaan 0–1-voiton Benjamin Källmanin maalilla.

Suomen kapteeni Lukas Hradecky joutui venymään varsinkin Kööpenhaminassa useisiin paraatipelastuksiin. Bayer Leverkusenin maalivahti näkee perjantain Slovenia-ottelun erittäin tärkeänä koko karsintojen kannalta.

– Neljään pisteeseen olisin ollut todella tyytyväinen (maaliskuun otteluista). Nyt tuli minimisuoritus, vaikkakin vähän huonommilla peleillä. Meidän pitää parantaa pallollista pelaamistamme, mutta olemme nyt siinä tilanteessa kuin viimeksi kun pääsimme kisoihin. Slovenia kotona ja vieraissa ovat ne avainmatsit, Hradecky kertoi maanantaina Huuhkajien mediatilaisuudessa.

Slovenia pääsee lähtemään perjantain otteluun karsintalohko H:n piikkipaikalta. Slovenia avasi karsintansa voittamalla Kazakstanin vieraissa ja San Marinon kotikentällään.

– Se kertoo jotain, että Tanska hävisi Kazakstanissa, mutta Slovenia haki sieltä rutiinivoiton. Pidän Sloveniaa aika Bosnia-Hertsegovinan tasoisena joukkueena – ehkä ne ultimaattiset huippupelaajat puuttuvat, mutta siellä on nuoria nousevia tähtiä kuten Benjamin Šeško, joka on paukuttanut paljon maaleja.

Perjantaina ei nähdä odotettua Euroopan huippumaalivahtien kohtaamista, koska Slovenian tähti Jan Oblak on sivussa loukkaantumisen takia. Suomen kapteenin keskittyminen on kuitenkin Slovenian vaarallisen hyökkäysosaston nollaamisessa.

– Oblakin poissaolo on heille pieni heikentymä, mutta kyse on meille enemmän Slovenian hyökkäyspelaamisesta. Me saamme kyllä luotua paikkoja, ja se on sitten Jollen (Pohjanpalo), Teemun (Pukki) ja muiden kumppaneiden hallussa, että pallo laitetaan maaliin. Hommia tulee riittämään ja pelistä tulee tasainen. Toivottavasti täysi Olympiastadion saa käännettyä meille sen voiton.

Lipunmyynti kesäkuun otteluihin on käynyt kuumana, ja Slovenia-peli on lähes loppuunmyyty. 13 vuotta sitten A-maajoukkueessa debytoinut Hradecky on nähnyt kuinka yleisön kiinnostus Huuhkajia kohtaan on kasvanut.

– Tätä kehitystä on ollut hieno seurata. Minulla on ollut aika pitkä stintti maajoukkueessa, ja tuntuu, että buumi vaan kehittyy ja kehittyy. Toivottavasti se tulee kestämään vielä kauan. Kiinnostuksen näkee junnuista ja kaikesta – nyt tullaan katsomaan suomalaista jalkapalloa ja suomalaisia pelaajia.

Huuhkajat isännöi Sloveniaa perjantaina 16. kesäkuuta ja San Marinoa maanantaina 19. kesäkuuta. Molemmat ottelut käynnistyvät Helsingin Olympiastadionilla kello 19.00. Hanki lippusi täältä >>

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä