HJK voitti Naisten Suomen Cupin 2024

Naisten Suomen Cupin finaali pelattiin Tammelan Stadionilla 22.9. kello 18.30. HJK voitti FC Hongan lukemin 2-1.

HJK voitti Naisten Suomen Cupin 2024.Kuva: Jimi Soinila

22.9.2024 klo 20:30

Kuusi ottelua sisältänyt vuoden 2024 Suomen Cupin superviikonloppu paketoitiin Naisten Suomen Cupin finaalilla, jossa kohtasivat Helsingin Jalkapalloklubi ja FC Honka. Kuten Miesten Suomen Cupin finaalissa, myös Naisten Suomen Cupin finaalissa käytettiin VAR-järjestelmää.

Kyseessä oli Cupin historian 43. finaali ja HJK lähti siihen tavoitteenaan täyttää omaa palkintokaappiaan 18. Suomen Cupilla - viimeksi se oli sellaisen voittanut 2019. Myös Hongalta löytyy omasta historiastaan kolme Cupin pokaalia, niistä viimeisin vuodelta 2015.

Kansallista Liigaa näytöstyyliin johtavan HJK:n polku finaaliin oli lyhyt mutta sitäkin haastavampi. Sen se kuitenkin selvitti näyttävästi voittamalla TPS:n luvuin 0-2, HPS:n 1-3 ja KuPS:n 3-0. HJK:n päävalmentaja Arttu Heinonen kertoi joukkueen lähtevän otteluun kovalla itseluottamuksella huolimatta liigassa tulleesta avaustappiosta HPS:ää vastaan.

– Meillä on alla kauden avaustappio, ja nyt meidät on todella suututettu. Lisäksi, kun kahtena vuotena peräkkäin Cupin finaalista on jäänyt käteen hopeamitalit, olemme valmiimpia kuin koskaan. Finaalissa meidän on onnistuttava maalinteossa, ja me teemme sen hinnalla millä hyvänsä. Tällä joukkueella onnistumme siinä varmasti, Heinonen sanoi HJK:n ennakossa.

Hongan Cup-taival alkoi toukokuussa PK-35/2:ta vastaan. Polulla finaaliin kaatuivat myös Puotinkylän Valtti, FC Honka T18, Jyväskylän Pallokerho sekä PK-35 Vantaa. Päävalmentaja Omar Adlani kertoi Hongan ennakossa joukkueen odottaneen ottelua pitkään.

- Olemme iloisia, että se koittaa vihdoin. Meillä on ollut muutama viikko aikaa valmistautua hyvin ja pelaajat ovat todella panostaneet harjoituksiin. En halua yhtään vähätellä Suomen Cupin finaalin merkitystä – se on iso peli, suuri tilaisuus, ja upea mahdollisuus näyttää kaikki kova työ, jota on tehty koko vuoden ajan. Siitä huolimatta meidän täytyy keskittyä pelaamaan kyseistä peliä, eikä liikaa itse tapahtumaan, Adlani kertoi.

Adlani ennakoi HJK:n olevan ottelussa suuri ennakkosuosikki.

- Olemme aina olleet altavastaajia HJK:ta vastaan pelatessamme ja juuri siksi nämä pelit ovat olleet niin hauskoja – saamme pelata ilman paineita.

Saksofoni-DJ Jetron alkushow toivotti joukkueet tervetulleiksi Suomen Cupin finaaliin.

HJK:n avauskokoonpano Suomen Cupin finaalissa 2024.Kuva: Jimi Soinila

Hongan avauskokoonpano Suomen Cupin finaalissa 2024.Kuva: Jyri Sulander

Ottelu alkoi ennakkoasetelmien mukaisesti HJK:n kovalla painostuksella. Sara Sievistö pudotti heti kolmannella peliminuutilla pallon taakse Milja Kivirannalle, ja tämän vaarallisen näköinen laukaus viuhui vain niukasti ohi maalin. Yhdeksännellä minuutilla HJK siirtyi 1-0-johtoon, kun kierteinen pallo löysi takatolpan. Siellä Emmaliina Tulkin kanssa pallosta kamppaillut Honka-puolustaja Nanna Nyman ohjasi pallon omaan verkkoon ja tilanteeksi 1-0.

HJK ei painettaan johtomaaliin päättänyt. 12. minuutilla Sievistö syötöllään löysi oikeaa laitaa pystyyn juosseen Lotta Kalskeen - tämän laukauksesta ei syntynyt tulosta. 15. minuutilla Emmaliina Tulkki laukoi boksin rajoilta maalivahdin syliin. Minuuttia myöhemmin Lilli Halttunen ampui terävästi, mutta sen verran keskelle, että Ella-Maria Ervasti torjui tyylikkäästi.

Peli pysyi Klubin hallussa, mutta pikkuhiljaa Honkakin alkoi saada pelin syrjästä kiinni. 20. minuutilla Hongan Elli Seiro ohitti hienolla harhautuksella laitapuolustajansa ja löysi tyhjää tilaa sen verran, että pääsi laukomaan - vedosta pallo reilusti ohi. Muutaman minuutin kuluttua Ilona Walta keskitti vasemmalta maalille herkullisen matalan keskityksen, mutta palloon Honka-pelaajaa eivät kuitenkaan osuneet.

28. minuutilla Daniela Sandåsin pitkä pallo tavoitti linjan takaa Wilma Sjöholmin, joka oli livahtanut Klubin puolustajien selkien taakse. Aluksi Sjöholmin maali hylättiin paitsiona, mutta pitkän VAR-tarkastuksen myötä maali kuitenkin hyväksyttiin ja näin Honka palasi tasoihin 1-1. Minuutilla 38 HJK:n Sara Sievistö laukoi boksista pallon lujaa katsomoon. Ensimmäisen puoliajan HJK-hallinnasta huolimatta tauolle mentiin siis tasalukemissa.

Wilma Sjöholm iski Hongan tasoitusmaalin.

Kun toista puoliaikaa oli pelattu kahdeksan minuuttia, Honka-vahti Ella-Maria Ervasti otti superviikonlopun komeimman triplatorjunnan. Jenna Topra täräytti ensin voimalla boksin oikealta laidalta, sitten Lilli Halttunen irtopallosta, ja lopuksi Sara Sievistö yritti puskea keskeltä - mutta kaksi kertaa Ervasti sai näpit väliin ja kolmannella kertaa hän koppasi pallon syleilyynsä.

57. minuutilla HJK siirtyi uudestaan johtoon. Elli-Noora Kainulainen pujotteli pallon kanssa vasemmalta boksiin, laukoi kohti Ervastin maalia oli mahdoton maalivahdille liimata, ja irtopallossa ensimmäisenä oli Sievistö. Tarkka laukaus löysi alakulman ja siirsi Klubin 2-1-johtoon. Kainulainen oli vasemmalla laidallaan pahanteossa myös 65. minuutilla, kun hän ajoi päätyrajalle ja keskitti Lilli Halttuselle - tämän pusku hyvästä paikasta niukasti ohi Hongan takatolpan.

Johtoasemassa HJK kontrolloi ottelua, eikä takaa-ajoa tahtonut syntyä - hallittujen hyökkäyksien muodostaminenkin oli Hongalle loppua kohti hankalaa. Lisäajalla Aura Nyholmin korkea pallo boksiin päätyi vetopaikkaan Ilona Wallalle - tämän laukaus kimposi kulmapotkuksi. Enempää laukauksia Honka ei aikaan enää saanut, ja Naisten Suomen Cupin pokaalia 2024 pääsi nostamaan Helsingin Jalkapalloklubi voittonumeroin 2-1.

Ottelun tiedot Tulospalvelussa

Ottelun kohokohdat Ruudussa

HJK:n Suomen Cupin voittanut joukkue.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä