Helmarit on valmiina jatkokarsinnan alkuun – ” Vähän oikeastaan kylmät väreet tulee”

Helmarit kohtaa EM-jatkokarsintojen ensimmäisessä vaiheessa Montenegron kaksiosaisessa otteluparissa.

Marko Saloranta nimesi maanantaina joukkueensa Montengero-otteluihin.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

14.10.2024 klo 16:30

Helmareiden ottelut jatkuvat ensi viikon perjantaina (25. lokakuuta) Montenegroa vastaan. Kun peli pyörähtää käyntiin Podgorican Gradski Stadionilla, tulee kuluneeksi 101 päivää Helmareiden edellisestä ottelusta. Pitkä tauko on käytetty hyväksi jatkokarsintaan valmistautuessa.

- Ensin tietysti purimme ne kesän ottelut. Olemme katsoneet, mitä asioita pitää kehittää ja missä olemme pärjänneet Euroopan huippuja vastaan. Paljon on ollut myös pelien katsomista, ja pelaajia on nähty paljon niin livenä kuin videoltakin, päävalmentaja Marko Saloranta kertoo.

Edessä erilainen haaste

EM-karsinnoissa Suomi pelasi samassa lohkossa jalkapallon perinteisiin suurmaihin kuuluvien Italian, Hollannin ja Norjan kanssa. Jatkokarsinnan ensimmäisessä vaiheessa vastaan asettuva Montenegro puolestaan löytyy FIFA:n tuoreimmaista maailmanrankingista sijalta 88, joka asettaa sijalla 26 majailevan Suomen ennakkoon selkeän ennakkosuosikin asemaan.

- Tietenkin on selvää, että tulee erilaiset ottelut, kuin edelliset kuusi ottelua, jotka pelasimme Euroopan ja maailman absoluuttista huippua vastaan. Pelin kuva tulee varmasti olemaan hiukan erilainen. Isossa kuvassa ennakoimme, että pystymme kontrolloimaan näitä otteluita, Saloranta ennakoi.

Ennakkosuosikin asemasta huolimatta Helmarit ei aliarvioi tulevaa vastustajaansa.

- Montenegro on joukkue, joka hyökkää todella nopeasti vastaan ja sen kanssa pitää olla tarkkana. He ovat olleet hyviä myös hyökkäyspään erikoistilanteissa, mutta puolustuspään erikoistilanteissa on ollut hieman ongelmia, Saloranta taustoittaa.

- Esimerkiksi edellisissä EM-kisoissa mukana ollut Pohjois-Irlanti oli heidän kanssaan isoissa vaikeuksissa ja toinen ottelu päättyikin tasan. Eli kyllä meidän pitää olla teräviä, Saloranta jatkaa.

Mukana kaksi ensikertalaista

Päävalmentaja Salorannan maanantaina nimeämästä 24 pelaajan joukkueesta puuttuvat loukkaantumisten vuoksi muun muassa Elli Pikkujämsä, Emmi Alanen, Emma Peuhkurinen sekä Jutta Rantala. Tuoreempina kasvoina mukana ovat A-maajoukkueen ensikertalaiset Lilli Halttunen ja Sofia Määttä sekä heinäkuun EM-karsintaotteluissa mukana ollut Sanni Ojanen. Myös edellisestä Italia-ottelusta sivussa ollut Joanna Tynnilä on jälleen mukaan joukkueen vahvuudessa.

- Loukkaantumistilanteemme on ollut koko vuoden melko heikko. Meillä on ollut isoja ja tärkeitä pelaajia sivussa ja tilanne on edelleen sama, Saloranta toteaa.

Päävalmentajan mukaan avainpelaajien puuttuminen ei ole heikentänyt joukkueen itseluottamusta.

- Yksikään pelaaja tai kukaan meidän yhteisöstämme ei ole loukkaantumisista sen enempää voivotellut tai ihmetellyt. Ne kuuluvat huippu- ja ammattiurheiluun. Totta kai toivoisi, että loukkaantumisia ei olisi niin paljoa ja tietenkin ne vaikuttavat aina, mutta se on samalla myös mahdollisuus seuraaville pelaajille, Saloranta sanoo.

- Uskomme vahvasti, että meillä on erittäin kilpailukykyinen joukkue. Meillä on paljon erilaisia pelaajia ja sitä kautta meillä on mahdollisuus muuttaa otteluita, Saloranta jatkaa.

Ensimmäisen A-maajoukkuekutsunsa saanut Lilli Halttunen on pelannut vahvan kauden HJK:ssa.Kuva: Ⓒ SPL /Jimi Soinila

Vahvaa tukea kotiyleisöltä

Jatkokarsintojen avausottelu pelataan Montenegron pääkaupunki Podgoricassa ja toinen, tiistaina 29. lokakuuta pelattava ottelu Tammelan Stadionilla Tampereella. Kyseessä on Helmareiden toinen ottelu uudella Tammelan Stadionilla. Ensimmäinen, kesäkuussa pelattu Hollanti-ottelu, oli loppuunmyyty ja jäi vahvasti joukkueen mieleen.

- Kunnioitamme sitä, että ihmiset ovat meidän tukenamme. Kotiottelumme ovat olleet todella hyviä tapahtumia ja niissä on käynyt paljon yleisöä. Se ei ole pelkästään puhetta, että me arvostamme kotiyleisöä tai että se on meille tuki. Se on oikeasti suuri etu meille. Toivottavasti olemme ansainneet sen ison yleisön taas taaksemme, Saloranta tunnelmoi.

- Vähän oikeastaan kylmät väreet tulee, kun tietää, että olemme menossa Tammelaan, Saloranta päättää.

Loppuunmyyty Tammelan Stadion antoi vankan tuen Helmareille kesäkuun Hollanti-ottelussa.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

Helmarit kohtaa Montenegron Tammelan Stadionilla 29. lokakuuta. Liput huipputärkeään EM-karsintaotteluun voit hankkia TÄSTÄ.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä