Helmarit kohtaa EM-jatkokarsintojen ensimmäisellä kierroksella Montenegron – Otteluparin voittajalla vastassa Unkari tai Skotlanti

EM-jatkokarsintojen arvonta suoritettiin perjantaina Nyonissa.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ UEFA via Getty Images /Kristian Skeie

19.7.2024 klo 14:25

Jatkokarsintojen ensimmäinen kierros (kaksi osaottelua) pelataan 23.-29 lokakuuta ja toinen kierros (kaksi osaottelua) 27. marraskuuta - 3. joulukuuta.

Toisen kierroksen seitsemän voittajaa saavat paikan Sveitsissä kesällä 2025 pelattavaan EM-lopputurnaukseen. Kisapaikan ovat jo lunastaneet karsintojen A-liigan lohkovoittajat ja -kakkoset (kahdeksan joukkuetta) sekä emäntämaa Sveitsi.

Suomi saa vastaansa ensimmäisellä kierroksella Montenegron. Mikäli Helmarit etenee toiselle kierrokselle, vastaan asettuu voittaja otteluparista Unkari–Skotlanti.

Helmarit on molemmilla kierroksilla sijoitettu joukkue, joten se pelaa otteluparien jälkimmäiset osaottelut kotikentällään. Otteluiden tarkemmista ajankohdista, pelipaikoista ja lipunmyynnistä tiedotetaan myöhemmin.

”Kisoihin pääsemisen ei kuulukaan olla helppoa”

Paikan päällä Sveitsissä arvontaa seurannut Helmareiden päävalmentaja Marko Saloranta oli melko tyytyväinen, kun FIFA-rankingissa sijalla 85 Montenegro arvottiin Suomen ensimmäisen kierroksen vastustajaksi. Helmarit on rankingissa sijalla 26.

– Ensimmäisellä kierroksella halusimme välttää Slovenian urheilullisista syistä ja Valko-Venäjän muista syistä. Ensimmäisen kierroksen arpa oli meille ihan hyvä, Saloranta kommentoi heti arvonnan jälkeen.

Mahdollisen toisen kierroksen arpa ei kuitenkaan ollut Salorannan mielestä yhtä suotuisa. Ottelupariinsa Unkaria vastaan selvänä ennakkosuosikkina lähtevä Skotlanti voitti B-liigan karsintalohkonsa häviämättä kertaakaan. Skotlanti on FIFA-rankingissa sijalla 23 ja Unkari sijalla 43.

– Toisella kierroksella olisimme halunneet välttää Puolan, Portugalin ja Skotlannin. Nyt se Skotlanti osui. Se on todella kova nippu – he tippuivat aiemmin B-liigaan, mutta nousivat sieltä ylös helposti. Se ei ollut ihan mieluinen arpa.

Päävalmentaja näkee polun Sveitsin EM-kisoihin haastavana, mutta hyvät esitykset karsintojen lohkovaiheessa ovat kasvattaneet joukkueen itseluottamusta entisestään.

– Meille tuli nyt kova reitti, mutta tiesimme jo etukäteen, että helppoa tämä ei tule olemaan. Otteemme karsinnoissa ovat kuitenkin antaneet kaikille uskoa. Kisoihin pääsemisen ei kuulukaan olla helppoa.

Ensimmäinen kierros pelataan lokakuun lopussa ja mahdollinen toinen kierros marras-joulukuun vaihteessa. Saloranta toivoo, että hänellä on käytettävissään useita loukkaantumisista toipuneita pelaajia jatkokarsinnoissa.

– Toivomme, että saamme pelaajien terveystilanteen paremmaksi – tämä vuosi on koetellut siltä osin paljon. Onneksi tässä on kolme kuukautta aikaa ensimmäiseen kierrokseen ja toiseen kierrokseen melkein viisi kuukautta. Toivottavasti saamme pelaajia kuntoon siihen mennessä, se olisi ykköstoive tässä kohtaa.

Suomi on molemmilla kierroksilla sijoitettu joukkue ja pääsee pelaamaan otteluparien jälkimmäisen ottelut kotikentällään. Kotiyleisön tuki nousee tärkeään rooliin ratkaisevissa otteluissa.

– Karsinnat näyttivät, että olemme aika kova kotijoukkue. Pelasimme kaikki kotipelimme eri stadioneilla, mutta kaikkialla oli huutomyrsky ja tunnelmaa. Kotikenttämme alkaa olemaan vastustajille aikamoinen mörkö.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä