Heini Hyvönen ensimmäisenä naiserotuomarina Veikkausliigaan

Heini Hyvönen toimii avustavana erotuomarina lauantaina 8.7. pelattavassa HJK:n ja FC Lahden välisessä Veikkausliiga-ottelussa. Hyvönen on ensimmäinen nainen, joka toimii erotuomarina miesten korkeimmalla sarjatasolla Suomessa.

Heini Hyvönen avustavana erotuomarina.Kuva: Mira Lonnqvist

6.7.2023 klo 14:24

Mikkelistä kotoisin oleva Hyvönen päätyi erotuomariksi 15-vuotiaana kesätyörahojen perässä. Erotuomarointi vei mennessään, ja vuonna 2014 Hyvönen toimi avustavana silloisessa Naisten Liigassa ja Miesten Kakkosessa. Vuonna 2018 myös kansainväliset kentät kutsuivat, kun Hyvönen valittiin FIFA:n avustavaksi erotuomariksi. Nykyisin hän toimii avustavana erotuomarina Miesten Ykkösessä, Kansallisessa Liigassa sekä itäisen alueen otteluissa.

- Heini on juossut testit hyväksyttäväksi sekä toiminut puolitoista vuotta miesten Ykkösessä. Hän on pärjännyt hienosti ja vahvat suoritukset Ykkösessä poikivat mahdollisuuden näyttää osaamisensa nyt myös Veikkausliigassa, sanoo Palloliiton huippuerotuomareiden valmentaja Mattias Gestranius.

Valinta Veikkausliiga-otteluun avustavaksi erotuomariksi merkitsee Hyvöselle paljon.

- Kiitän Palloliittoa mahdollisuudesta ja luottamuksesta tekemiselleni, tämä on iso juttu sekä itselleni että naiserotuomaroinnille. On myös tärkeää erotuomariurani kannalta, että saan merkinnän miesten korkeimmasta sarjatasosta. Toivottavasti se avaa uusia mahdollisuuksia kansainvälisillekin kentille, Hyvönen sanoo.

Veikkausliiga on ollut Hyvöselle tämän kauden päätavoite.

- Tämä oli selkeä tavoite tälle kaudelle ja nyt kun saavutan sen lauantaina, niin seuraava tavoite siintää muutaman vuoden päästä pelattavissa naisten EM-kisoissa, kertoo Hyvönen.

Viime vuonna Hyvönen toimi avustavana erotuomarina alle 19-vuotiaiden tyttöjen EM-kisoissa.

Hyvönen on ensimmäinen erotuomarina tai avustavana erotuomarina Veikkausliigassa toimiva nainen, mutta sarjassa on nähty jo aiemmin naispuolisia 4. erotuomareita, muun muassa Lina Lehtovaara ja Ivana Zukovski. Minka Vekkeli toimii 4. erotuomarina lauantaina Kuopiossa, kun KuPS kohtaa VPS:n.

HJK – FC Lahti, lauantaina 8.7. klo 14.00 Bolt Arenalla Helsingissä.

Juttua muokattu 7.7. klo 11.22: Lisätty tieto naisista 4. erotuomarin tehtävissä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä