Futsalin alueelliset palkittavat kaudelta 2023–2024

Alueelliset palkittavat viime keväänä päättyneeltä futsalkaudelta on valittu. Tällä kerralla mukana on muutama uusi palkintokategoria, kun jo perinteisten Vuoden futsalpelaajan, -valmentajan, -erotuomarin ja Respect-palkittavien lisäksi on valittu alueittain myös Vuoden nuoret futsalpelaajat, Vuoden nuorten futsalvalmentaja, Vuoden lupaava futsalerotuomari, Vuoden futsalseuratoimija sekä Vuoden futsalseura. Palkinnot jaetaan erikseen sovittavissa otteluissa tai muissa tapahtumissa alkukauden aikana. Suuret onnittelut kaikille palkittaville!

Hanna Halonen valittiin Eteläisen alueen Vuoden futsalpelaajaksi. Kuva: Tara Jaakkola

27.9.2024 klo 15:01

Eteläinen alue

Vuoden futsalpelaaja: Hanna Halonen, HIFK Futsal

Vuoden nuori futsalpelaaja: Elizabeth Kisakye, HIFK Futsal ja Oskari Malmivaara, GFT

Vuoden futsalvalmentaja: Kim Räisänen, GFT

Vuoden nuorten futsalvalmentaja: Kalle Hakkola, KäPa

Vuoden futsalerotuomari: Oskari Tuomi

Vuoden lupaava futsalerotuomari: Otto Helin

Respect-palkinto: Janne Laine, EBK
Janne on tehnyt pitkä työn futsalin eteen ja on EBK:ssa ollut vahvassa roolissa seuran futsaltoiminnan kehityksessä. Jannen johdolla naisten joukkue myös eteni kaudella 2024 ensimmäistä kertaa pudotuspeleihin.

Vuoden futsalseuratoimija: Anette ja Jasmine Stubbe, HIFK Futsal
Anette ja Jasmine ovat tehneet pitkään pyyteetöntä työtä HIFK Futsalin taustoissa. Erityisesti he ovat kunnostautuneet viestinnässä ja näkyvyyden lisäämisessä sekä seuran että laajemmin koko futsalin osalta. Kaksikko ansaitsee tämän tunnustuksen yhdessä.

Vuoden futsalseura: GrIFK Fotboll
Seuran visioon on kirjattu: ”Olemme alueen johtava jalkapallon ja futsalin kehittäjä”. GrIFK Foboll on onnistunut lisäämään futsalin määrää ja laatua seurassa. Rekisteröityneitä futsalpelaajia oli kaudella 2023-2024 381 ja joukkueita Eteläisen alueen sarjoissa eniten.

Itäinen alue

Vuoden futsalpelaaja: Eric Sylla, KaDy

Vuoden nuori futsalpelaaja: Cecilia Murtonen, PU-62 ja Aaro Paappanen, KaDy

Vuoden futsalvalmentaja: Topias Tiainen, Riemu

Vuoden nuorten futsalvalmentaja: Jutta Kurki ja Ari Mäkiranta, Yllätys

Vuoden futsalerotuomari: Paavo Komppa

Vuoden lupaava futsalerotuomari: Jere Lemettinen

Respect-palkinto: Liikunnan Riemu
Suomalaisen futsalin tulevaisuuden yksi kulmakivistä on vahvistuva asema koululajina. Suomessa on poikkeuksellinen tilanne siinä, että kaikki liikunnanopettajaksi valmistuvat opettajat saavat opiskeluaikanaan Jyväskylässä vahvan futsalkoulutuksen - joko pelaajina, valmentajina tai vaan intohimoisina lajifaneina.

Liikunnan Riemu myös pyöräyttää läpi monivuotisessa sulatusuunissaan eri lajien harrastajista futsalpelaajia. Moni liikuntalainen on mennyt kouluun jalkapalloilijana ja tullut ulos futsalpelaajana. Riemun "kasvatteja" nähdäänkin läpi maan lajin pääsarjatasolla eri joukkueissa. Pääkaupunkiseudulle kertyi niin paljon jo entisiä riemulaisia, että riemulaisuus elää vahvana aatteena Reimussa - joka voitti Miesten Futsal-Kakkosen etelässä viime kaudella.

Riemu ei ole pelkästään opiskelijajärjestö, joka harrastelee lajia. Riemun futsalpelaamiseen kuuluu vahva osaaminen, ammattitaito, yliopistotutkimuksen tuominen osaksi valmennuksen kehittämistä ja tulokset näkyvät myös kentällä. Ainejärjestö kouluttaa opiskelijoista UEFA Futsal B-valmentajia ja muutenkin erilaiset koulutukset lajiosaamisen kehittämiseksi kukoistavat jyväskyläläisten keskuudessa.

Vuoden futsalseuratoimija: Anu Kangas-Happonen, WJK/KaDy
Anu on pitkäaikainen futsaltoimija, jonka ura futsalin parissa alkoi WJK:ssa 2001 syntyneiden joukkueen joukkueenjohtajana ja WJK seuratoimijana. Idästä ei kovin usein löytynyt futsaljoukkueita valtakunnallisen lopputurnauksen menestyjiksi, joten Anu oli viemässä eteenpäin lajin vahvistumista omalla alueellaan. Varkaus on edennyt vahvasti futsalissa käyttäen hyväkseen talviajan olosuhteita ja varmistaen siten ympärivuotisen harjoittelun futsalin ansiosta. Anu toimii tällä hetkellä WJK Varkauden puheenjohtajana ja tulee jatkossakin viemään vahvasti futsalia eteenpäin sekä omassa seurassaan että koko itäisellä alueella.

Kampuksen Dynamon joukkueenjohtajan tehtäviin Anu siirtyi syksyllä 2019. Sen jälkeen on futsalharrastaminen ammattimaistunut liigan huipulla pelanneen joukkueen joukkueenjohtajana - eikä vain Suomessa vaan myös vuosittain Champions League peleissä ulkomailla. Anu on ollut mukana Kadyn viidestä peräkkäisestä mestaruusvuodesta kolmena kantaen vastuun joukkueen toiminnasta. Ura joukkueenjohtajana jatkuu edelleen.

Vuoden futsalseura: Ylämyllyn Yllätys
Ylämyllyn Yllätyksessä on pelattu futsalia vuodesta 2013 alkaen. Määrätietoinen tekeminen, jossa on panostettu niin futsalolosuhteisiin kuin valmennuksen laatuun, on nostanut liperiläiset useita kertoja SM-mitaleille ja pelaajia maajoukkueen tapahtumiin. Seura on Itäisen alueen ylivoimaisesti suurin ja aktiivisin futsalseura, mitä tulee alueellisiin sarjoihin osallistuneiden joukkueiden määrään kaudella 23/24. Yllätyksen joukkuemäärä yltää myös valtakunnallisessa tilastossa TOP10-listalle (8.), mikä on huikea suoritus huomioiden seuran haasteellisen maantieteellisen sijainnin.

Erittäin ilahduttavaa on ollut seuran tyttöjoukkueiden menestyminen nuorten valtakunnallisissa SM-lopputurnauksina viime vuosina. Mitaliputki on jatkunut kolme vuotta: T15 SM kulta 2022, T15 SM kulta 2023 ja T19 SM hopea 2024. Yllätys pyrkii myös alueellaan edistämään aktiivisesti futsalin asemaa ja olosuhteiden kehittämistä

Futsalin ilosanomaa edistetään lisäksi erilaisin tapahtumin ja lapset pääsevät lajin pariin niin koulujen futsalkerhoissa kuin Joensuun urheiluakatemian aamuharjoituksissa.

Futsal elää ja voi hyvin siis jatkossakin Ylämyllyllä.

Läntinen alue

Vuoden futsalpelaaja: Kasper Kangas, Akaa Futsal

Vuoden nuori futsalpelaaja: Stella Enwena, RaiFu ja Aake Alisaari, AU

Vuoden futsalvalmentaja: Alejandro De San Bernabe Clemente, Akaa Futsal

Vuoden nuorten futsalvalmentaja: Merja Jalasto, FC Nokia

Vuoden futsalerotuomari: Janne Määttänen

Vuoden lupaava futsalerotuomari: Frans Sagulin

Respect-palkinto: Jari-Matti Koivisto, TPK
Jari-Matti "Jaska" Koivisto on ollut mukana Turun Pallokerhon toiminnassa 1990-luvulta alkaen. Suurimmat vapaaehtoisponnistuksensa hän on tehnyt kentän laidalla. Futsalissa hän on ollut aina edustusjoukkueen mukana, huoltajan, tilasto-/kellomiehen ja bussinkuljettajan roolissa. Kaikki talkoot ja vapaaehtoistyöt ovat olleet lähellä hänen sydäntään.

Menestyksen myötä matkat joukkueilla kasvoivat ja "Jaska" on ollut seuran edustusjoukkueiden bussikuskina. Matkat ovat olleet pitkiä ja raskaita, itään ja pohjoiseen, usein yötä vasten ajoa. Runsas vuosi sitten TPK oli Jyväskylästä palatessaan vähällä joutua vaaralliseen tilanteeseen toisen kuljettajan piittaamattomuuden takia. Onneksi "Jaskan" ammattitaidolla joukkue vältti pahimman vaaran ja kaikki pelaajat saatiin turvallisesti kotiin.

Jaska elää mukana vahvasti tunteella joukkueen arjessa ja juhlassa (pelipäivissä). Jaska on esimerkki siitä, miten ihminen kykenee luomaan itselleen hyvän harrastuksen ja samalla arvostetun aseman yhteisössä vapaaehtoistyöllä.

Vuoden futsalseuratoimija: Juha-Pekka Heinonen, LTU
Juha-Pekka pelasi nuorena LTU:ssa jalkapalloa ja liittyi pitkän tauon jälkeen uudelleen seuran vahvuuteen noin kymmenen vuotta sitten. Hän on ennen kaikkea seurakehittäjä, joka katsoo toimintaa usean vuoden aikaperspektiivillä. Hän otti jo varhaisessa vaiheessa futsalin jalkapallojoukkueensa harjoittelu- ja kilpailuohjelmaan täysipainoisesti jalkapallon rinnalle ja on jatkanut lajin profiilin nostoa koko seurassa.

J-P:n aloitteesta LTU:n jalkapallojaoston nimi muutettiin Jalkapallo- ja futsaljaostoksi muutama vuosi sitten, ja tällä hetkellä puolet seuran juniorijoukkueista kilpailee futsalissa Palloliiton sarjoissa.

Hän käy jatkuvaa vuoropuhelua alueen muiden seurojen kanssa, jotta futsalin joukkuemäärä kasvaisi eri ikäluokissa. Valmentajana J-P kasvatti LTU:n 2005-syntyneiden joukkueesta SM-tason kilpajoukkueen, joka pelasi P17- ja P19 Futsal-liigaa ja jonka pelaajia pelaa tällä hetkellä miesten Futsal-liigassa. Hän oli mukana käynnistämässä vuosittaista LTU Futsal Cup -turnausta vuonna 2019 ja on aktiivinen futsalin harjoitteluolosuhteiden puolustaja Kaarinassa.

Vuoden futsalseura: Tervakosken Pato
Tervakosken Pato on ”futsalhullu” seura, jossa laji on olosuhteiden ja innokkaiden toimijoiden myötä noussut omiin sfrääreihin. Eikä kyse ole vain seurasta vaan koko taajamasta ja sen lähialueista, jonne ”futsalvirus” on saatu leviämään. Tästä lajin kiinnostavuuden ja vetovoiman kasvusta kertovat nuorten FP19 ja FP17 Futsal-Liigojen katsojakeskiarvolukemat, jotka hipovat 200 katsojaa/sarjaottelu.

Toissa keväänä Pato järjesti FP17-ikäluokan SM-lopputurnauksen, jossa otteluiden katsomot pullistelivat yleisöstä. Paljon on siis Tervakoskella tehty oikein.

Myös kilpailullinen menestys poikien futsalliigoissa on johtanut seuran pelaajien esiinmarssiin U19-futsalmaajoukkueessa.

Viime kausi päättyi seuran futsalin edustusjoukkueen osalta kolmanteen peräkkäiseen sarjanousuun ja Pato aloittaa nyt kautensa Miesten Futsal-Ykkösessä.

Pohjoinen alue

Vuoden futsalpelaaja: Tuukka Pikkarainen, FC Kemi

Vuoden nuori futsalpelaaja: Rebecka Parhiala, FC OPA ja Atte Taipale, Vieska Futsal

Vuoden futsalvalmentaja: Boris Čizmar, FC Kemi

Vuoden nuorten futsalvalmentaja: Mika Alavahtola, TP-47

Vuoden futsalerotuomari: Joakim Väärälä

Vuoden lupaava futsalerotuomari: Paavo Nikkari

Respect-palkinto: Teija Niemelä, FC Kurenpojat
Teija on pitkään seuran ja joukkueiden tärkeänä taustahenkilönä toiminut sitoutunut futsalin toimihenkilö. Pienen seuran vahvuuksia futsalissa ovat mm. kotouttaminen, valmentajakoulutus ja pelaajakehitys, jotka näkyvät kilpailullisena kehittymisenä sekä seuran vahvana yhteisöllisenä toimintana. Näissä Teijan panos on ollut erittäin merkittävä.

Vuoden futsalseuratoimija: Kari Puranen, HauPa
Seuran valmennuspäällikkö, joka kantaa vahvaa roolia futsalissa niin seuran kuin koko pohjoisen futsalin nuorten pelaajakehityksessä. Kari toimii sekä työn kautta, että vapaaehtoistoimijana futsalissa yli seurarajojen. Hän on yksi merkittävimpiä henkilöitä sekä seuran että alueen futsalin kehittymisessä ja kehittämisessä mm. toimimalla valmentajakouluttajana futsalissa, vastaamalla erilaisista turnauksista, toimimalla futsalin aluevalmentajana sekä tytöissä, että pojissa. Hän on kouluttautunut UEFA Futsal B-valmentajaksi. Lisäksi hän on toiminut vuosia futsalin erotuomarina ja erotuomarikouluttajana sekä valmentajana futsalissa jo vuodesta 2012 luoden menestyviä pelaajia ja joukkueita.

Vuoden futsalseura: Haukiputaan Pallo
Seura tekee pohjoisen alueella vahvaa futsaltyötä niin seurassa kuin SPL kouluttajaseurana alueen muille seuroille ja pelaajille järjestäen koulutusta ja pelaajaleiritoimintaa. HauPa:lla on Futsal vahvasti mukana pelaajakehityksessään sekä seura osallistuu aktiivisesti futsalin sarjatoimintaan juniorijoukkueillaan. Haukiputaalla tehdään hyvää yhteistyötä futsalissa sekä maajoukkuevalmentajan että alueen muiden seurojen kanssa. HauPa myös viestii vahvasti futsalista ja sen hyödyistä myös jalkapalloilijana kasvussa.

Haukiputaan Pallo on mukana vahvasti laatuohjelmassa, ja seura on resursoinut tyttöjen ja poikien valmennusvastaaviin tasavertaisesti. Näiden toimenkuvaan kuuluu myös futsalin edistäminen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä