Eteläisen alueen alueparlamentti kokoontui 19.9. Yli 50 seuraa mukana.

Eteläisen alueen alueparlamentin kokous 19.9.. keräsi 62 osallistujaa ja 51 seuraa arvioimaan toiminta- ja taloussuunnitelmaa sekä alueen toiminnan kehittämistä.

Eteläisen alueen alueparlamentti 19.9.

22.9.2023 klo 18:14

Alueparlamentit kuuluvat tärkeänä osana Seurojen Palloliiton hallintomalliin. Kokoukseen voivat osallistua kaikki alueen seurat. Kutsuttuina ovat puheenjohtajat. Puheenjohtajan estyessä paikalla voi olla varapuheenjohtaja tai puheenjohtajan nimeämä hallituksen jäsen.

Eteläisen alueen alueparlamentin tärkeimpänä asiana oli toiminta- ja taloussuunnitelman arviointi sekä alueen toiminnan kehittäminen. Pohjana keskustelulle toimivat toiminta- ja taloussuunnitelma 2024 -luonnos sekä alueellisten kehitysryhmien nostot toiminnasta.

Puheenjohtaja Risto Murron ja varapuheenjohtaja Petteri Vartiaisen johtamassa kokouksessa paikalla oli 62 osallistujaa ja 51 seuraa. Keskustelu oli vilkasta sekä laadukasta ja huomiot viedään osaksi toiminta- ja taloussuunnitelman valmistelua sekä alueellisten kehitysryhmien käsittelyyn. Esittelijänä toimi aluepäällikkö Taneli Haara.

Laatujärjestelmän uusi arviointimalli keskustelussa

Kehityspäällikkö Henri Alho alusti laatujärjestelmän uudesta arviointimallista ja sen mahdollisuuksista seuroille. Jatkossa malli on entistä seuralähtöisempi ja perustuu seuran suunnan, toimintatapojen ja saavutettujen tulosten arviointiin. Malli otetaan käyttöön vuoden 2024 alusta.

Kehitysryhmien nostot

Urheilutoiminnan kehitysryhmän Puheenjohtaja Kari Laukkanen pohjusti kehitysryhmän työtä. Esiin nousivat päätoimisten työntekijöiden toimenkuvat ja jaksaminen. Lisäksi mm. seurojen oma aktiivisuus osaamiseen panostamisessa ja alueen sisäiset erot herättivät keskustelua.

Seurapalveluissa kehitysryhmän puheenjohtaja Riikka Korhonen nosti esiin kehitysrahan avulla pilotoidun seuratuomarikokeilun ja sen jatkosta keskusteltiin. Jo edellisessä alueparlamentissa keskustelussa ollut seurashoppailu herätti taas keskustelua mm. siirtoaikojen osalta. Lisäksi alueparlamentin kanta oli, että on hyvä tarkentaa pelaajasiirtojen eettisiä suosituksia ja viestiä niistä.

Kilpailu- ja erotuomaritoiminnan kehitysryhmän puheenjohtaja Sebastian Söderholm kertasi oman ryhmänsä keskeiset aiheet. Keskustelussa nousivat esiin lasten kilpailutoiminnan ottelurytmi sekä nuorten vaiheen osalta ikäluokkien pohtiminen tulevaisuudessa.

Kohti seurojen kokousta

Seurojen kokous järjestetään 26.-27.4.2024 Tampereella. Aluepäällikkö Taneli Haara kävi läpi aikajanan ja muistettavat asiat kohti Seurojen kokousta. Esiin nousivat erityisesti naisten osallistaminen ja ehdokkuuksien määrä. Jo nyt on hyvä pohtia myös moninaisuuden näkökulmasta seurojen mahdollisia seuraparlamenttiehdokkaita ja toisaalta myös ehdokkaita alueellisiin kehitysryhmiin 2024 vuoden kesästä alkaen.

Taneli Haara, aluepäällikkö

Etkö löytänyt etsimääsi?