”Cuppi pitää voittaa!” – Suomen Cupin finalistit valmiina Superviikonloppuun

FC Inter ja KuPS kohtaavat Miesten Suomen Cupin finaalissa Tammelan Stadionilla lauantaina. Naisten Suomen Cupin finaalissa sunnuntaina mestaruuden ratkaisevat FC Honka ja HJK.

Suomen Cupin finalistit 2024.Kuva: Ⓒ Jyri Sulander

19.9.2024 klo 16:15

Tammelan Stadionilla järjestettiin torstaina Suomen Cupin Superviikonlopun lehdistötilaisuus, jossa Suomen Cupin finalistien edustajat ennakoivat viikonloppua.

Suomen Cupin Superviikonlopun käynnistää perjantaina klo 19.00 Miesten Regions' Cupin finaali Kultsun ja KaPa:n välillä. Sitä seuraa lauantaina klo 13.00 Roots Cupin finaali Fish United - TPS/M35 ja miesten ottelut huipentuvat lauantaina klo 18.00 alkavaan Suomen Cupin finaaliin FC Interin ja KuPS:n välillä.

Tuplaa tavoittelevan KuPS:n arki ei ole finaalin alla hirveästi muuttunut.

– Meidän arki näin finaaliviikolla on ollut aika samanlaista kuin yleensä, mitä nyt rankkareita potkittu hieman enemmän. Inter on ollut meille tällä kaudella meille vaikea joukkue. Nyt tarvitaan se paras peli, jotta Inter kaatuu, KuPS:n päävalmentaja Jani Honkavaara kommentoi.

KuPS:n Matias Siltanen ei ole ottanut paineita viime aikojen kirjoituksista mediassa, joiden mukaan useat pelaajatarkkailijat ovat tulossa lauantain finaaliin.

– Kiva että jengiä kiinnostaa ja tulee joukkueita maailmalta katsomaan. Kertoo siitä, että hyvin on menny. En jaksa siitä kuitenkaan stressata, sillä samalla tavalla siellä on katsojia muutenkin, vaikka he eivät olisi siellä. Hienoa, että on isoja pelejä ja paljon panosta. Senhän takia tähä lajia pelataan, Siltanen kiteyttää.

FC Interin kausi Veikkausliigan puolella pieni pettymys, mutta Suomen Cup voi pelastaa isosti kautta.

– Kun mietitään meidän kauden tavoitteita, niin kyllä tämä ottelu on erittäin, jotta päästäisiin eurokentille ensi kaudella, FC Interin päävalmentaja Vesa Vasara toteaa.

– Tämä on se matsi, mihin laitetaan kaikki peliin. Cuppi pitää voittaa! Toivottavasti tulee paljon porukkaa, niin saadaan finaaleihin hyvä tunnelma, FC Interin Luka Kuittinen toivoo.

Naisten Suomen Cupin finaalissa kohtaavat HJK ja FC Honka sunnuntaina klo 18.30 alkaen. Sitä ennen sunnuntaina pelataan Naisten Roots Cupin finaali klo 11.00 PIF:n ja NuPS:n välillä sekä Regions' Cupin finaali klo 14.30 alkaen FC Honka/T18:n ja NJS:n välillä.

– Emme ole päästäneet HJK:ta helpolla tämän kauden kohtaamisissa, mutta emme toisaalta ole itsekään päässet helpolla. Hongan ja HJK:n ottelut ovat aina hienoja, FC Hongan päävalmentaja Omar Adlani kertoo.

– Näin isoa peliä ei vielä urallani ole ollut. Kyllä se tuo siihen sellaisen ekstrafiiliksen mukaan, Hongan maalivahti Ella-Maria Ervasti sanoo.

HJK on dominoinut Kansallista Liigaa ja on menossa kohti mestaruutta, mutta cup on aina cup.

– Metroderby! Hieno ottelu luvassa. Pelaajat tuntee toisensa, taustat tietää toisensa ja tietty ekstralataus siinä on, HJK:n päävalmentaja Arttu Heinonen tunnelmoi.

– Meidän pitää olla hereillä ottelun alussa ja erityisesti lopussa. Viimeksi Honka pääsi rokottamaan lopussa, mutta luotetaan siihen meidän omaan peliin, niin kyllä siitä hyvä tulee, HJK:n Jenna Topra päättää.

Suomen Cupin Superviikonloppu

OHJEITA KATSOJILLE JA LIPUNMYYNTI!

• PE 20.9. klo 19.00 (Miesten Regions’ Cup): Kultsu FC (Joutseno, Lappeenranta) – KaPa (Kajaani)

• LA 21.9. klo 13.00 (Miesten Roots Cup): Fish United (Pirkkala/Tampere) – TPS/M35 (Turku)

• LA 21.9. klo 18.00 (Miesten Suomen Cup): FC Inter (Turku) – KuPS (Kuopio)

• SU 22.9. klo 11.00 (Naisten Roots Cup): PIF (Parainen) – NuPS (Nummela, Vihti)

• SU 22.9. klo 14.30 (Naisten Regions’ Cup): FC Honka/T18 (Espoo) – NJS (Nurmijärvi)

• SU 22.9. klo 18.30 (Naisten Suomen Cup): HJK (Helsinki) – FC Honka (Espoo)

Kaikki finaalit ovat myös katsottavissa Ruutu-palvelussa ja Miesten sekä Naisten Suomen Cupin finaali myös JIM-kanavalla.

Lehdistötilaisuus 19.9.

Etkö löytänyt etsimääsi?