Cup-muistoja: FC Vaajakoski jättiläisen kaadossa vuonna 2006

Suomen Cupin viidennellä kierroksella kesäkuussa 2006 todistettiin pientä ihmettä, kun Kakkosessa pelannut FC Vaajakoski isännöi liigajoukkue FF Jaroa.

15.12.2022 klo 10:25

Lähtökohdat otteluun olivat harvinaisen selvät. FC Vaajakosken kausi oli alkanut yskähdellen ja joukkue oli Kakkosen A-lohkon viimeisten joukossa (putosi kauden päätteeksi Kolmoseen). Edellisellä kierroksella FCV oli odotetusti voittanut Suomen Cupissa Nelosessa pelanneen JIPPO 2:n. FF Jarolla oli myös vaikea kausi vuonna 2006, ja se säilytti liigapaikkansa täpärästi. Vaajakoskelle Jaro tuli vahvalla kokoonpanolla ja oli suursuosikki.

Avauksessa oli Jonas Emetin, Juha Luoman, Mikko Paatelaisen ja Piracaian kaltaisia nimiä.

– Seuran ensimmäinen isompi matsi kirkkaissa valoissa. Järjestämisen kantilta meillä oli jo kokemusta paikallispeleistä JJK:ta vastaan, joten liigajoukkueen vierailu ei tuottanut suurempia ongelmia, ex-puheenjohtaja Tommi ”Tomppa” Vainio muistelee.

Vainion mukaan Vaajakoskella oli jopa pieni buumi ennen koitosta ja mahdollisesti kahvipöydissä asti keskusteltiin tulevasta ottelusta. Yleisöä oli paikalla useita satoja, jopa 800 silmäparia.

– Jaro piti odotetusti palloa, mutta maalipaikkoja rakentui enemmän meille, ex-pelaaja Sami Vuorela kertoo.

Vuorela seurasi ottelua katsomosta käsin ja piti näkemästään.

Alhosen Vesku vei vasenta laitaa mennen tullen, mutta viimeistely jäi aina piippuun. Vähitellen muutkin unohtivat, että vastassa on liigaporukka. Erityisesti ennakkoluulottomuus paistoi Tuomas ‘’Korne’’ Korpelan otteista, joka vei topparina kaksinkamppailut nimiinsä kerta toisensa jälkeen.

Kumpikaan joukkue ei tullut peruuttelemaan, vaikka maalittomassa tasatilanteessa jatkoajalle edettiinkin.

– Ottelu oli itsessään niin hieno kuin voi vaan olla. Jarolla oli ongelmia Alhosen kanssa, mutta sihti oli pielessä. Vierailijat puolestaan kolauttelivat tolppia, Vainio kertoo.

Kaikki huipentui, kun kellossa oli jo 118:s peliminuutti käynnissä.

– Kornen tähdet osuivat lopullisesti kohdalleen jatkoajalla, kun hän nyrjäytti saksipotkulla Jaron ulos cupista. Näinköhän tuo on vieläkään lopettanut maalin juhlimisen, Vuorela naurahtaa.

Topparin saksipotku. Eihän tuollaista loppua voi käsikirjoittaa.

– Voit olla varma, että ottelu jäi pelaajien, taustojen, tuomariston ja katsojien mieleen yhdeksi huikeimmista matseista, joita Vaajakosken urheilukentällä, nykyisellä Panda Areenalla, on todistettu. Tätä on muisteltu ja tähän palataan varmasti ensi vuoden juhlallisuuksissa, kun seura täyttää 30 vuotta, Vainio toteaa.

– Cup on semmoinen suola suomalaisessa futiksessa, joka pitää seuratoiminnan maukkaana alemmilla tasoilla ja mahdollistaa nuo ikimuistoiset tapahtumat ja hetken paistattelun parrasvaloissa.

Lopuksi ex-puheenjohtaja lähettää vielä jouluterveisensä FC Vaajakosken suuntaan.

– ‘’FCVeellä’’ on aina paikka sydämessä ja seura on nykyisin vakiinnuttanut paikkansa järkevän taustatoimintansa ansiosta jalkapallokartalla, josta iso kiitos kuuluu kaikille taustatoimijoille. Futis tarvitsee tällaisia seuroja Suomessa voidakseen olla suuri lasten, nuorten ja aikuisten liikuttaja jatkossakin.

Ilmoittautuminen jalkapallon miesten Suomen Cupiin on käynnissä. Viimeinen mahdollinen päivä ilmoittautua on 9.1.2023. FC Vaajakosken ja FF Jaron välinen ottelu on kokonaisuudessaan katsottavissa täällä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä