Cracovian suomalaiskaksikko valmiina karsintojen alkuun

Benjamin Källman ja toppari Arttu Hoskonen pelaavat yhdessä sekä seura- että maajoukkueessa.

Arttu Hoskonen Huuhkajien harjoituksissa Kööpenhaminassa maanantaina.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

21.3.2023 klo 14:02

Huuhkajat-pelaajien määrä Puolan Ekstraklasassa pelaavan Cracovian riveissä tuplaantui vuoden alussa, kun hyökkääjä Benjamin Källman sai seurakseen toppari Arttu Hoskosen. Kaarinalaislähtöinen Hoskonen on saanut uudessa seurassaan jo hyvin minuutteja ja onnistunut kertaalleen maalinteossa.

– Alku Cracoviassa on ollut ihan hyvä. Vielä ehkä vähän pientä adaptoitumista kaikkeen, mutta kaupunki on tosi kiva ja tykkään siitä. Joukkue on hyvä ja kaikki fasiliteetit ovat kohdallaan. Aika hyvin olen omasta mielestäni sopeutunut sinne. "Beni" on auttanut näissä kaikissa alkujutuissa. Peliaikaakin on tullut hyvin, Hoskonen sanoo Kööpenhaminassa, jossa Huuhkajat valmistautuu torstain karsinta-avaukseensa.

FC Interin junioriputken läpi käynyt Hoskonen esitti viime vuonna vahvoja otteita HJK:n europeleissä ja murtautui myös Huuhkajiin. Puolustaja oli mukana jo syksyn Nations League -peleissä, mutta debytoi A-maajoukkueessa marraskuussa Pohjois-Makedoniaa vastaan.

– HJK:hon siirtyminen oli jo iso askel urallani. Pääsimme pelaamaan Eurooppa-liigassa kovia pelejä ja sitten tavallaan janosin lisää niitä hienoja hetkiä, isoja pelejä ja paljon yleisöä. Tämä oli tässä kohtaa uraani hyvä askel. Puolan sarja on hyvä, vauhdikas, fyysinen ja aika suoraviivainen, Hoskonen kertoo siirrostaan.

Källman ja Hoskonen ovat tuttuja jo yhteisiltä FC Interin ajoilta. Toinen suomalainen joukkueessa on auttanut sopeutumisessa uuteen seuraan ja maahan.

– Onhan se totta kai kiva, että pääsee avautumaan suomen kielellä toiselle. Puolalaiset puhuvat vähän huonommin englantia ja sitten tietenkin on se ulkomaalaiskommuuni, kenen kanssa mekin enemmän ollaan, Hoskonen sanoo.

– On kiva saada suomalainen sinne. Ja vielä Arttu, jonka kanssa olen pelannut ennen Interissä. On se kivaa kentällä ja sen ulkopuolella, Källman komppaa.

”Kisoihin pääseminen pitää olla se tavoite”

Huuhkajien EM-karsinnat käynnistyvät torstaina Parkenilla, kun vastassa on lohkon ennakkosuosikki Tanska. Hoskonen odottaa innolla ensimmäisen karsintataipaleensa alkua.

– Hyvät fiilikset karsinnoista ja tästä lohkosta. Meillä on tosi hyvät saumat päästä jatkoon. Tanska lähtee tietenkin ennakkosuosikkina, mutta tavoite on päästä pelaamaan EM-kisoihin. Mielestäni kaikki joukkueet ovat sellaisia, että ne ovat voitettavissa, Hoskonen toteaa.

Benjamin Källman tuuletti maaliaan Norjan verkkoon marraskuussa.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Suomen pitää olla torstaina tehokas maalipaikoissaan. EIF-kasvatti Källman on iskenyt Huuhkajille neljä maalia kymmenessä ottelussa, joista viimeisin syntyi marraskuussa Norjan verkkoon Oslossa.

– Toivottavasti saan vastuuta ja pääsen tekemään niitä asioita, mitä haluan. Totta kai haluan pelata niin paljon kuin mahdollista, tehdä maaleja ja nimenomaan pelata joukkueelle hyvin, että pääsemme kisoihin. Se on se tärkein juttu. Katsotaan, mikä roolini on missäkin pelissä ja sitä kautta yritetään saavuttaa joukkueena se, mitä haluamme tästä, Källman sanoo roolistaan Huuhkajissa.

Jopa 1700 suomalaista kannattajaa tukee Huuhkajia torstaina Kööpenhaminassa.

– Odotuksissa on todella kiva tapahtuma, totta kai se on kuitenkin jalkapallopeli ja menemme sinne hakemaan sen voiton. Peli on loppuunmyyty ja katsomossa on paljon suomalaisia kannustamassa meitä – toivon ja uskon, että siitä tulee tosi hieno ilta ja saamme hyvän tuloksen mukaan, hyökkääjä tunnelmoi.

Joukkueen tavoitteet tuleviin karsintoihin ovat selvät.

– Kisoihin pääseminen pitää olla se tavoite, ei me muuta tästä haeta, Källman linjaa.

Suomi avaa EM-karsinnat torstaina 23. maaliskuuta Tanskan vieraana Kööpenhaminassa. Karsinnat jatkuvat sunnuntaina 26. maaliskuuta vierasottelulla Pohjois-Irlantia vastaan. Molemmat ottelut käynnistyvät Suomen aikaa kello 21.45 ja ovat katsottavissa Yle TV2:ssa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä