Case Ilves – Huuhkaja- ja Helmaripolun suurimmat hyödyt

Kerättävä data ja sen hyödyntäminen, verkostoituminen sekä kovatasoiset pelit ovat pitäneet Ilveksen mukana Huuhkaja- ja Helmaripolun toiminnassa jo yli kymmenen vuoden ajan.

Kuva Helmariliigasta vuodelta 2023.Kuva: Kalevi Hämäläinen

20.6.2024 klo 14:49

Tampereen Ilves on kulkenut Huuhkaja- ja Helmaripolkua sekä sitä edeltänyttä Sami Hyypiä Akatemiaa jo yli kymmenen vuoden ajan. Seuran poikien valmennuspäällikkö Jouko Turunen sekä tyttöjen valmennuspäällikkö Mariani Wettervik kokevat pitkän taipaleen arvokkaimpana antina toiminnasta kerättävän datan ja sen hyödyntämisen arkitoiminnan ja pelaajien kehittämiseksi. Datan käyttö ja hyödyntäminen ovat Ilveksen kokemusten mukaan kehittyneet vuosien aikana merkittävästi myös Huuhkaja- ja Helmaripolun toiminnassa.

Turunen ja Wettervik kertovat, että varsinkin alkuvuosina Huuhkaja-ja Helmaripolulla toteutetulla testaamisella oli iso ohjaava vaikutus.

– Saadun datan avulla aloimme kiinnittää huomiota pelaajien fyysisten perusominaisuuksien kehittämiseen entistä tavoiteorientoituneemmin. Nykyisin myös kyselyistä ja pelisuoritusdatasta saadaan uudenlaista tietoa omien havaintojen tueksi, Jouko Turunen tiivistää.

Wettervik lisää, että kerätystä datasta saatavat hyödyt ovat nykyisin entistä kokonaisvaltaisempia.

– Saamme esimerkiksi kyselyistä sellaista arvokasta dataa, jota emme pysty mittaamaan seuraympäristössä. Ja vaikka kaikki pelaajamme eivät pääse tapahtumiin mukaan, mittaustulokset antavat kuitenkin tärkeää lisätietoa terävimmästä kärjestä, mikä auttaa muitakin pelaajia sekä meitä olemaan hereillä siinä, mitä 13–15-vuotiaiden nuorten maailmassa tapahtuu.

Kuva Huuhkajaliigasta 2023.Kuva: Kalevi Hämäläinen

Pelidataa, ominaisuustestejä ja kyselyitä

Mitä tämä hyödynnettävä data sitten käytännössä Ilveksen kohdalla tarkoittaa?

– Pelidatasta olemme mitanneet muun muassa korkean intensiteetin juoksujen määrää sekä miten onnistumme kaksinkamppailuissa ja kuinka hyvin pääsemme laukaisupaikkoihin. Nämä antavat vahvistusta silmämääräiseen arvioon ja pystymme perustelemaan asioita, Turunen aloittaa.

Hän uskoo ominaisuustestien herättäneen muitakin seuroja huomaamaan, miten tärkeää perusominaisuuksien merkitys osana huippupelaajan tekemistä on.

– On edettävä progressiivisesti kohti huippua ja saavutettava tietyt tasot jokaisessa ikäluokassa.

Pelaajille tehtävien kyselyiden avulla Ilveksessä on pyritty muun muassa lisäämään ja vahvistamaan kilpailullisuutta.

Mariani Wettervik arvostaa testaamisessa myös helppoutta, joka mahdollistaa oto-valmentajien ajankäytön kohdentamisen oikeisiin asioihin.

– Kun meillä on tietyt valmiiksi valitut mittarit, jotka on helppo löytää datasta, ei valmentajien tarvitse käyttää älyttömästi aikaa analysointiin, vaan tieto on nopeasti hyödynnettävissä ja vietävissä joukkueen arkeen.

Kuva Helmariliigasta 2023.Kuva: Kalevi Hämäläinen

Tasonmittausta kovatasoisissa otteluissa

Huuhkaja- ja Helmaripolun kausi huipentuu aina loppuvuodesta pelattaviin kansainvälisiin turnauksiin, joissa Huuhkaja-Helmariliigan parhaat joukkueet pääsevät mittaamaan tasoaan ikäluokkansa huippuseuroja vastaan. Turunen ja Wettervik nostavatkin kovatasoiset ottelut, vertailun Suomen parhaisiin sekä ulkomaisiin seuroihin ja verkostoitumismahdollisuudet tärkeiksi lisäarvoiksi toiminnassa.

– Pirkanmaalla ei ole kovin montaa isoa seuraa, joiden kanssa voisimme kilpailla. Meille on tärkeää saada aina laadukkaita pelejä, joita olemme aina näissä tapahtumissa saaneet, Wettervik sanoo.

– Itselle myös verkostoitumisella on iso arvo. Leiriolosuhteissa ollaan yhdessä, niin keskustelua eri seurojen välille syntyy usein luonnostaan, Turunen täydentää.

Turunen ja Wettervik ovat tuttu näky Eerikkilässä, Turunen laskee viettävänsä paikan päällä noin 20–30 päivää vuodessa.

– Mutta kolme päivää yhdessä joukkueen kanssa mahdollistaa yhteen joukkueen paneutumisen ja jakamattoman huomion. Siinä saa mahdollisuuden tutustua niin pelaajiin kuin valmentajiin ja pääsee lähemmäs joukkueen arkeen. Tapahtumat ovat olleet aina hyviä ja intensiivisiä, Wettervik näkee.

Valmennuspäälliköt ovat huomanneet, että moni pelaaja on kiinnostunut varsinkin pelidatasta, mutta myös testituloksista.

– Olemme yrittäneet ohjata pelaajia vertaamaan tuloksiaan omiin aiempiin tuloksiin kaverin tulosten sijaan. Varsinkin pituuskasvun huippuvaiheen kohdalla voi olla vaikeaa verrata tuloksiaan toisiin, mutta pelaajat tykkäävät kilpailla keskenään. Sekin on ok, kunhan kaikilla on ymmärrys, että biologisessa kehityksessä on eroja. Parhaimmillaan data sisuunnuttaa pelaajan niin, että se avittaa hänet seuraavalla kerralla parempiin tuloksiin.

Pelidataa hyödynnetään pelaajien kanssa myös esimerkiksi ennen pelejä, jolloin valmentaja voi näyttää dataa edellisestä pelistä. Sillä tavoin asioita pystyy konkretisoimaan pelaajille.

– Oleellista on valita muutamat asiat, joihin haluaa keskittyä.

Toiveena lisätä yhteistyötä

Huuhkaja- ja Helmaripolun konkarit tietävät myös, mihin asioihin toiminnassa he toivoisivat jatkossa panostettavan.

– Koulutusten sisällöt ovat parantuneet viime vuosina tosi paljon, mutta varmaan siihen voisi edelleen kiinnittää huomiota. Olisi myös hienoa, jos Eerikkilän ja Palloliiton maajoukkuetoiminnan välillä viestintää saataisiin yhtenäistettyä. Voisivatko esimerkiksi maajoukkue- ja aluejoukkuevalmentajat olla useammin mukana koulutuksissa”, Turunen pohtii. ”

Toinen pohdituttava asia ovat kustannukset. Huuhkaja- ja Helmaripolun toiminta on VST-toimintaa *) ja siksi arvonlisäverotonta, mutta myös Ilveksessä joudutaan pohtimaan harrastamisen kustannuksia säännöllisesti.

– Kustannusten ja hyödyn suhdetta pohditaan koko ajan, mutta se on kuitenkin tähän asti ollut riittävän hyvä ja olemme halunneet olla mukana toiminnassa.

*) VST-toimintaa ovat esimerkiksi seura- ja maajoukkueleirit sekä Eerikkilän/liittojen järjestämä valmentajakoulutus, jossa koulutuksen pituus on vähintään 10 opetustuntia jaettuna vähintään kahdelle päivälle. Vapaan sivistystyön koulutus on arvonlisäverotonta toimintaa.

Tutustu Huuhkaja- ja Helmaripolkuun Eerikkilän sivuilla

Etkö löytänyt etsimääsi?