Bundesliga kutsuu – Dana Leskinen innoissaan huippusiirrosta

U23-maajoukkueen maalitykki palaa Saksan kentille muutaman vuoden tauon jälkeen. Bundesliga jatkuu 1. FC Nürnbergin osalta ensi viikon sunnuntaina.

Leskinen on kuulunut viime vuosina U23-maajoukkueen runkopelaajiin.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

19.1.2024 klo 14:33

– Koin viime kauden jälkeen, että nyt on oikea aika lähteä ulkomaille. Monesta suunnasta oli kiinnostusta, mutta välillä oli aika hiljaista. Olen aina halunnut pelata Saksassa, mutta uskoin, että siirtyisin esimerkiksi Ruotsiin. Äidilläni oli sellainen tunne, että päädyn Saksaan – hän oli lopulta oikeassa.

Nürnberg otti Dana Leskiseen yhteyttä uudenvuodenaattona, ja Leskinen piti seuran urheilujohtajan kanssa etäpalaverin heti seuraavana päivänä. 22-vuotias hyökkäyspään pelaaja sai välittömästi hyvän kuvan perinteikkäästä saksalaisseurasta.

– Nürnberg nousi pitkän tauon jälkeen Bundesligaan, ja seuralla on selkeät tavoitteet säilyä pääsarjassa. Heillä on kunnianhimoiset ja pitkäjänteiset suunnitelmat. Kun tein päätöksen, kuuntelin vahvasti intuitiotani. Tämä tuntui kaikkiaan sopivalta askeleelta, Leskinen avaa.

Saksa on Leskiselle tuttu jalkapallomaa muutaman vuoden takaa, sillä hän vietti vuodet 2017–2018 TSG 1899 Hoffenheimin organisaatiossa. Elämä vieraassa maassa ja sijaisperheessä oli nuorukaiselle raskasta, mutta opettavaista.

– Olin silloin tosi nuori, ja nyt olen valmiimpi pelaamaan ulkomailla. Se, että osaan Saksan kielen ja tiedän, kuinka käytännön asiat toimivat täällä, auttaa huomattavasti. Kasvoin vajaan kahden vuoden aikana tosi paljon, ja vaikka välillä oli vaikeaa, minulle jäi myös hyviä muistoja.

FC Hongan ja GrIFK:n kasvatti edusti kolmen edelliskauden ajan Åland Unitedia. Leskinen mätti saarelaisille mukavat 24 sarjamaalia – viime kaudella verkot heiluivat 11 kertaa. Maalipörssissä tämä oikeutti jaettuun neljänteen sijaan.

– Päätavoitteeni viime kaudelle oli se, että pysyisin ehjänä. Vaikka olisin voinut tehdä enemmänkin maaleja, kaudesta jäi hyvä maku. Aikani Ahvenanmaalla oli tosi kasvattavaa, ja viihdyin siellä tosi hyvin. Alun perin ajatuksena oli se, että pelaisin siellä vain vuoden, mutta elämässäni tapahtui erilaisia asioita, jotka vaikuttivat jalkapalloon, Leskinen toteaa.

– Debyyttikaudellani isäni kuoli syöpään, ja se oli minulle henkisesti tosi raskasta aikaa. Seuraavan kauden alla nilkassani todettiin rasitusmurtuma – pääsin pelikuntoon, mutta kärsin pian toisen nilkkavamman. Kun miettii edellisvuosia, oli hienoa, että sain viimein viime kaudella harjoitella ja pelata ilman isompia loukkaantumisia.

Leskinen ei ole suinkaan ainoa suomalaispelaaja, joka on siirtynyt Kansallisesta Liigasta maailmalle tämän talven aikana. Esimerkiksi Sofia Manner harppasi FC Hongasta Yhdysvaltoihin – KuPS:n maajoukkuepelaajista Anni Hartikainen siirtyi Ruotsiin, Oona Siren Norjaan ja Emmi Siren Tanskaan. Sarjan kaikki pelaajasiirrot löytyvät täältä.

– Maajoukkueiden hyvät tulokset ovat varmasti vaikuttaneet siihen, että suomalaisia kohtaan on kiinnostusta maailmalla. Urheilujohtajammekin on sanonut, että Suomesta tulee paljon taitavia pelaajia. Kun pelaajat tottuvat kansainväliseen tempoon, he pärjäävät varmasti ulkomailla.

Leskinen (keskellä alarivissä) osui kolmesti viime syyskuun Liechtenstein-tuplamaaottelussa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

”Tehoja odotetaan”

Leskinen ja hänen Toivo-koiransa muuttivat Saksaan tämän viikon maanantaina. Kumpikin otettiin lämpimästi vastaan – Toivo on tullut tutuksi sekä kannattajille että joukkuetovereille.

– Toivo on ollut tällä viikolla mukana treenikeskuksessamme. Hän on nukkunut treeniemme aikana joko pukukopissa tai toimistolla. Yhdessä palaverissamme Toivo nukkui joukkuekaverini jaloissa. Asun vielä Airbnb:ssä, mutta elämä helpottuu, kun saan oman asunnon ja auton. Nyt reissaamme treenikeskuksen ja kämppäni väliä junalla, Leskinen kertoo.

– Minulla oli ensimmäisinä päivinä erilaisia testejä, ja pääsin treenaamaan joukkueen kanssa heti tiistaina. Nyt takana on kolmet harkat, ja niistä on jäänyt tosi hyvä fiilis. Edelliset joukkueharjoitukseni olivat marraskuun alussa, joten kroppani on aika väsynyt tällä hetkellä, Leskinen jatkaa.

– Sain joukkueesta tosi hyvän ensivaikutelman. Kaikki ovat olleet huomaavaisia ja saaneet minut tuntemaan itseni tervetulleeksi. Kun tulin Saksaan ensimmäisen kerran, minun oli paljon vaikeampaa päästä osaksi joukkuetta. Sillä oli varmasti merkityksensä, etten osannut heti saksaa. Täällä pärjäisi englannillakin, mutta kielitaidosta on paljon hyötyä.

Nürnbergin kausi on ollut haastava, ja joukkue majailee sarjan toiseksi viimeisellä sijalla. Kaksi viimeistä joukkuetta putoaa kauden päätteeksi sarjatasoa alemmas – viimeisen säilyjän paikka on kuitenkin vain pisteen päässä. Erityisesti maalinteko on aiheuttanut Nürnbergille haasteita, sillä joukkue on tehnyt kymmenessä ottelussa vain viisi osumaa.

– Joukkueen tulokset ovat ailahdelleet tosi paljon. Välillä on tullut isoja tappioita, mutta esimerkiksi viime peli päättyi tasapeliin Bayern Müncheniä vastaan. Minua on kaavailtu täällä laidalle ja jopa wingbackiksi. Valmennus haluaa, että pääsen haastamaan paljon laidalla – minun odotetaan tuovan erilaista uhkaa hyökkäyspeliimme. Minulle on tehty selväksi, että tehoja odotetaan.

Bundesligan talvitauko päättyy Nürnbergin osalta ensi viikon sunnuntaina, kun joukkue kohtaa sarjajumbo Duisburgin. Nürnberg pelaa viimeisen harjoitusottelunsa huomenna lauantaina – Leskinen debytoinee uuden seuransa riveissä tshekkiläistä Viktoria Plzeňiä vastaan.

– Koko joukkueellamme on tosi vahva fiilis siitä, että pystymme ottamaan enemmän pisteitä kuin kevätkaudella. Henkilökohtaisesti yritän päästä pelitapaamme sisään mahdollisimman hyvin ja pyrkiä auttamaan joukkuettamme maaleilla ja syötöillä. Odotan innolla sitä, että pääsen pelaamaan kovia matseja.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä