Asiaton huutelu kuriin - Fair Play -vastaavat turvaamaan ilmapiiriä lasten ja nuorten sarjoissa kaudella 2024

Palloliiton alaisiin, alle 15-vuotiaiden lasten ja nuorten sarjoihin tuodaan Fair Play -vastaavat. Seurojen nimeämät Fair Play -vastaavat huolehtivat jatkossa turvallisen ja myönteisen ottelutapahtuman edistämisestä ja puuttuvat matalalla kynnyksellä kentillä ilmaantuvaan epäasialliseen käytökseen. Du hittar informationen på svenska i slutet av nyheten.

Kuvituskuva.Kuva: Roni Lehti

26.4.2024 klo 16:18

Palloliiton tuoreen kyselyn mukaan jalkapalloa ja futsalia pelaaville lapsille ja nuorille sekä heidän vanhemmilleen tärkein asia harrastuksessa on hyvä ilmapiiri.  Lisäksi Palloliiton syyskuussa 2022 teettämän kyselyn mukaan 62 prosenttia 16-20-vuotiaista jalkapalloa pelaavia nuorista on kokenut tai havainnut epäasiallista tai syrjivää käytöstä lajin parissa. Myös Suomen urheilun eettinen keskus (SUEK) on tutkinut aihetta.

Mikä on tärkeintä jalkapallossa - pelaajien vastaukset 2016-2024.

Selvitysten mukaan epäasialliseen käytökseen syyllistyvät usein vastustajajoukkueen pelaajat tai valmentajat, oman joukkueen pelaajat, katsojat ja kentän laidalla ottelua seuraavat nuorten vanhemmat. Suurin osa nuorten kokemuksista tai havainnoista liittyy peleihin. Yleisin epäasiallisen käyttäytymisen muoto on häiritsevä puhe tai huutelu.

Epäasiallisen käytöksen kohteiksi eivät joudu vain pelaajat. Myös nuoret erotuomarit ja pelinohjaajat saavat osakseen asiatonta käytöstä ja huutelua. Ei ihme, että erotuomareista ja pelinohjaajista on huutava pula. Moni nuori lopettaa erotuomariharrastuksen lyhyeen arvostelun ja asiattoman huutelun vuoksi.  Kuulostaa uskomattomalta, ja sitä se onkin. Huonolle käytökselle pistetään nyt STOP!

Tästä kaudesta alkaen Palloliiton alle 15-vuotiaiden sarjojen ottelutapahtumissa läsnä ovat Fair Play -vastaavat. Heidän tehtävänsä on tukea turvallisen ja positiivisen ilmapiiriä pelitapahtumissa. Tavoitteena on, että pelaajilla on hauskaa ja turvallista pelata jalkapalloa tai futsalia, ja erotuomarit sekä pelinohjaajat viihtyvät, ja heille annetaan mahdollisuus kehittyä omassa roolissaan.

Fair Play -vastaavan tehtävät otteluissa

Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen kertoo, että aloite ilmapiirin kehittämiseksi lasten ja nuorten otteluissa nousi vahvasti kentältä, pelaajien, perheiden ja erotuomareiden aloitteesta. Lisäksi aiheesta on viime vuosina kerätty runsaasti yksilöiden kokemuksia tukevaa dataa.

–  Norjasta Fair Play -vastaavan käytöstä on runsaasti hyviä kokemuksia, mikä rohkaisi myös meitä etenemään asiassa. Tällä kaudella Fair Play -vastaavan käyttö on seuroille vielä vapaaehtoista, mutta jatkossa tavoitteena on käytännön vakiinnuttaminen pysyväksi, Huttunen kertoo.

Fair Play -vastaavien keskeisiä tehtäviä otteluissa on toivottaa joukkueet, erotuomarit/pelinohjaajat ja katsojat tervetulleiksi otteluun, rohkaista heitä positiiviseen kannustamiseen ja olla tarvittaessa pelinohjaajan/erotuomarin käytettävissä tauon aikana.

Ottelun jälkeen Fair Play -vastaava kiittää molempien joukkueiden taustoja ja pelinohjaajaa/erotuomaria pelistä, kuuntelee kokemuksia ja ilmoittaa seuran nimetylle yhteyshenkilölle, mikäli ei-toivottuja tapahtumia ottelussa tapahtui.

Fair Play-vastaava käyttää oranssia liiviä, jossa on teksti ”Fair Play – vastaava / Fair Play –ansvarig”. Tehtävää voivat hoitaa esimerkiksi kotijoukkueen vanhemmat vuorotellen.

– Suosittelemme vahvasti Fair Play -vastaavan käyttöä kaikissa lasten ja nuorten otteluissa. Kotijoukkueen vastuulla on asettaa Fair Play-vastaava järjestämiinsä otteluihin. Seuralla ja sen joukkueilla tulee olla selkeä toimintamalli, jolla henkilö otteluihin valitaan, Huttunen muistuttaa.

Erotuomareita koulutettu puuttumaan huonoon käytökseen

Palloliiton erotuomaripäällikkö Johan Holmqvist kertoo, että erotuomareita on tälle kaudelle kaikilla tasoilla koulutettu puuttumaan ankarammin huonoon käytökseen kentällä ja teknisellä alueella.

– Olemme kannustaneet erotuomareita puuttumaan ankarammin esimerkiksi protestointiin, erotuomarin piirittämiseen ja kaikenlaiseen epäurheilijamaiseen käytökseen. Odotamme niin pelaajilta, taustahenkilöiltä kuin erotuomareilta molemminpuolista kunnioitusta.

– Fair Play -vastaava on uusi keino, millä haluamme vaikuttaa myönteiseen ilmapiiriin lasten ja nuorten otteluissa. Tahdomme huonosti käyttäytyvät henkilöt pois lasten ja nuorten kentiltä, sillä nuorille pelaajille ja aloittaville erotuomareille tulee taata työrauha, Holmqvist kertoo.

Näin seura voi tilata Fair Play -materiaalit

Oransseja Fair Play -vastaavan liivejä on jaossa seuroille tällä kaudella 5 000 (1 kpl sarjoihin ilmoittautunutta joukkuetta kohden).

Lisäksi seurojen käyttöön tuotetaan kentille kiinnitettäväksi julisteita, joissa muistutetaan hyvän ja turvallisen ilmapiirin Fair Play -säännöistä.

Seurat saavat käyttöönsä myös valmiiksi taitettuja digitaalisia pohjia, joiden avulla voivat itse painattaa tarvitsemansa määrän Fair Play -julisteita esimerkiksi pukuhuoneisiin tai turnaustapahtumissa usein käytettäviin A-standeihin. Tähän liittyvä ohjeistus jaetaan seuroille Fair Play -liivien tilauksen yhteydessä nimettyjen seurojen Fair Play -yhteyshenkilöiden kautta.

Haastamme kaikki jäsenseuramme lähtemään rohkeasti mukaan tähän koko lajiyhteisön yhteishankkeeseen, jonka tavoitteena on hyvän ja turvallisen harrastusilmapiirin edistäminen!

Tilaa Fair Play -liivi >>

Fair play -säännöt.

Nu tar vi itu med det osakliga ropandet - Fair Play-ansvariga för att trygga atmosfären i barn- och ungdomsserier säsongen 2024

I Bollförbundets underställda serier för barn och unga under 15 år kommer ett koncept med Fair Play-ansvariga att lanseras. De Fair Play-ansvariga som utsetts av föreningarna ser i fortsättningen till att främja trygga och positiva matchevenemang och de ingriper med låg tröskel i osakligt beteende som uppstår på planerna.

Enligt en färsk gallup av Bollförbundet är det viktigaste för barn och unga som spelar fotboll och futsal samt deras föräldrar en god atmosfär inom hobbyn. Dessutom har, enligt en gallup som Bollförbundet gjorde i september 2022, 62 procent av unga fotbollsspelare i åldern 16-20 år upplevt eller upptäckt osakligt eller diskriminerande beteende inom idrottsgrenen. Även Finlands centrum för etik inom idrotten (FCEI) har forskat i ämnet.

Enligt rapporterna är det ofta motståndarlagets spelare eller tränare, det egna lagets spelare, åskådarna och de ungas föräldrar som följer matchen vid sidan av planen som gör sig skyldiga till det osakliga beteendet. Den största delen av de ungas upplevelser eller upptäckter är relaterade till matcher. Den vanligaste formen av osakligt beteende är störande prat eller ropande.

Det är inte bara spelare som blir utsatta för osakligt beteende. Även unga domare och spelledare är föremål för osakligt beteende och ropande. Det är inte så konstigt att det råder en skriande brist på domare och spelledare. För många unga slutar domarkarriären tidigt på grund av kritik och osakligt ropande. Det låter otroligt, och det är det också. Nu sätter vi STOPP för det dåliga uppförandet!

Från och med denna säsong kommer Fair Play-ansvariga att närvara vid matchevenemang i Bollförbundets serier för under 15-åringar. Deras uppgift är att stöda en trygg och positiv atmosfär vid matchevenemang. Målsättningen är att spelarna ska ha roligt och att det ska vara tryggt att spela fotboll eller futsal, och att domarna och spelledarna trivs, och att de ges en möjlighet att utvecklas i sin egen roll.

Fair Play-ansvarigas uppgifter i matcher

Bollförbundets chef för föreningstjänsterna, Timo Huttunen, berättar att initiativet för att utveckla atmosfären vid barn- och ungdomsmatcher kom starkt från fältet, på initiativ av spelare, föräldrar och domare. Dessutom har det under de senaste åren samlats in rikligt med data kring temat som också stöder individernas upplevelser.

– I Norge har man fått många goda erfarenheter av användningen av Fair Play-ansvariga, vilket sporrade också oss att gå vidare med detta. Den här säsongen är det ännu frivilligt för föreningarna att ha Fair Play-ansvariga, men i framtiden är målet att detta ska befästas till en bestående praxis, berättar Huttunen.

De Fair Play-ansvarigas viktigaste uppgifter i matcherna är att hälsa lagen, domarna/spelledarna och åskådarna välkomna till matchen, uppmuntra dem att heja på lagen på ett positivt sätt och vid behov vara tillgängliga för spelledaren/domaren under paus.

Efter match tackar den Fair Play-ansvarige bägge lagens funktionärer och spelledaren/domaren för matchen, lyssnar på deras erfarenheter och meddelar till utnämnd kontaktperson i föreningen om det inträffat några oönskade händelser i matchen.

Den Fair Play-ansvarige använder en orange väst med texten ”Fair Play – vastaava / Fair Play –ansvarig”. Uppgiften kan t.ex. skötas turvis av hemmalagets föräldrar.

– Vi rekommenderar starkt att man har en Fair Play-ansvarig i alla barn- och ungdomsmatcher. Det ligger på hemmalagets ansvar att tillsätta en Fair Play-ansvarig till de matcher som laget arrangerar. Föreningen och dess lag bör ha en klar verksamhetsmodell med vilken man utser en person till matcherna, påminner Huttunen.

Domarna utbildade i att ingripa i dåligt beteende

Bollförbundets domarchef Johan Holmqvist berättar att till den här säsongen har domarna på alla nivåer utbildats i att ingripa strängare i dåligt beteende på planen och det tekniska området.

– Vi har uppmanat domarna att strängare ingripa i t.ex. protester, att man omringar domaren och allt slags osportsligt beteende. Vi förväntar oss ömsesidig respekt från såväl spelare, lagfunktionärer som domare.

– Det här med Fair Play-ansvariga är ett nytt sätt som vi vill använda för att bidra till en positiv atmosfär i barn- och ungdomsmatcher. Vi vill få bort personer som uppför sig dåligt från barnens och ungdomarnas planer, för de unga spelarna och de nybörjande domarna bör garanteras arbetsro, berättar Holmqvist.

Såhär kan föreningen beställa Fair Play-material

Den här säsongen delas 5 000 orange västar åt Fair Play-ansvariga till föreningarna (1 st. per lag som anmält sig till serie).

Dessutom produceras affischer åt föreningarna som de kan fästa vid planerna och där man påminner om Fair Play-reglerna för en god och trygg atmosfär.

Föreningarna får också tillgång till färdigt ombrutna digitala underlag, med hjälp av vilka de själva kan låta trycka upp den mängd Fair Play-affischer de behöver t.ex. till omklädningsrummen eller A-ställningar som ofta används vid turneringsevenemang. Instruktioner för detta skickas ut till föreningarna i samband med beställning av Fair Play-västar via föreningarnas utnämnda Fair Play-kontaktpersoner.

Vi utmanar alla våra medlemsföreningar att modigt komma med i detta gemensamma projekt för hela grengemenskapen och vars målsättning är att främja en bra och trygg atmosfär för hobbyutövande!

Beställ en Fair Play-väst >>

Fair play -regler.