Akseli Puukko valitsi Bolognan – ”Heillä oli hyvä visio minua varten”

Puolustaja nähdään tällä kaudella Bolognan Primavera- eli U20-joukkueessa. Nuorukaisen tavoitteena on murtautua ”Rossoblùn” edustukseen.

Puukko kuului Peter Lundbergin luottomiehiin jo edellisissä U19-karsinnoissa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

13.9.2024 klo 09:32

18-vuotias Akseli Puukko oli kesällä kovan päätöksen edessä. Ulkomaan kentät kutsuivat FC Lahden laitapakkia, ja hänellä oli muutama eri vaihtoehto. Lopulta valinta kohdistui Bolognaan, josta löytyi suomalaisväriä jo entuudestaan.

– Kävimme läpi eri vaihtoehtoja ja mietimme, mikä olisi paras valinta tulevaisuuden kannalta. Kun juttelimme Bolognan seurajohdon kanssa, heillä oli hyvä visio minua varten. He näkivät, että voisin tulevaisuudessa nousta isoon rooliin täällä. Se auttoi päätöksessä tosi paljon, että Niklas Pyyhtiä ja Ukko Happonen kertoivat minulle seurasta ja sen toimintatavoista, Puukko avaa.

– Olen saanut seurasta tosi hyvän ensivaikutelman. Ihmiset ovat ystävällisiä, ja minut on otettu hyvin vastaan. Seuraan on tullut paljon uusia pelaajia, joten en ole ainoa pelaaja, joka on uuden edessä. Treenipuitteet ovat loistavat, ja tykkään valmennuksestamme. Myös kaupunki on tosi hieno. Pidän etenkin Bolognan keskustasta, Puukko jatkaa.

– Asun vielä hotellissa, mutta ensi viikolla minun pitäisi päästä muuttamaan omaan kämppään. Minulla alkaa kohta myös italian opinnot. Ihmiset eivät puhu täällä juurikaan englantia, ja kielen oppiminen on tärkeää etenkin edustusjoukkuetta ajatellen. Osa Primavera-valmentajista puhuu onneksi vähän englantia.

Suomalainen teki Bologna-debyyttinsä jo elokuun lopulla. Bologna taipui AS Roman vieraana lukemin 1–2, ja Puukko pelasi oikeana laitapakkina viimeiset puolisen tuntia. Kahdessa ensimmäisessä sarjapelissä torjuntavastuusta nauttinut Happonen istui koko ottelun penkillä.

– Mielestäni tulin ihan hyvin sisään. Oli hyvä fiilis saada ensimmäiset minuutit heti alkuun. Pelitapamme ei ollut minulle vielä niin selvä, mutta sain aika nopeasti juonesta kiinni. Tällä kaudella harjoittelen ja pelaan näillä näkymin Primavera-joukkueen kanssa.

Bolognan edustusjoukkue pelaa tällä kaudella Mestarien liigaa ensimmäistä kertaa seurahistoriansa aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että myös seuran junioreille on luvassa europelejä – Bolognan U19-joukkue kohtaa liigavaiheessa muun muassa Liverpoolin ja Benfican.

– 2024–2025 on myös iso kausi myös U19- ja U20-joukkueille, ja luvassa on paljon hyviä matseja sekä Italiassa että Euroopassa. Tavoitteenani on päästä pelaamaan mahdollisimman paljon ja päästä harjoittelemaan edustuksen kanssa. Minulla on hyvät fiilikset tätä kautta kohtaan ensimmäisten viikkojen perusteella.

Puukko piipahti viime viikolla Suomessa, kun U19-pojat pelasi tuplamaaottelun Romaniaa vastaan. Puolustaja kellotti täydet minuutit viime perjantain maalittomassa tasapelissä – lokakuussa Puukko palaa kotimaahan, kun Minihuuhkajat isännöi ikäluokan EM-karsintaturnausta. Vantaalla ja Järvenpäässä pelattavan turnauksen otteluohjelma löytyy täältä.

Suomi kohtaa kotiturnauksessaan San Marinon, Sveitsin ja Tshekin. Sekä San Marino että Tshekki ovat Puukolle tuttuja maita viime syksyn U19-karsinnoista, jolloin Minihuuhkajat jäi niukasti lohkokolmoseksi. Lohkon kaksi parasta joukkuetta ja karsintojen paras lohkokolmonen etenevät jälleen EM-jatkokarsintoihin.

– Odotan tosi paljon karsintoja. On hienoa päästä pelaamaan kotiyleisön edessä. Meillä on tosi hyvä joukkue, jos saamme parhaat pelaajat kasaan. Olemme voittaneet tänä vuonna sekä Sveitsin (3–0) että Tshekin (4–0), ja meillä on hyvät mahdollisuudet jatkopaikkaan – aiemmilla tuloksilla ei ole kuitenkaan mitään väliä, vaan meidän täytyy pelata hyvin myös lokakuussa.

Puukko (#2) palasi syyskuussa maajoukkuepaitaan lähes puolen vuoden tauon jälkeen.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä