Aikuisten Kuntofutis-pilottihankkeen ensimmäiset seurat valittu

Palloliitto käynnistää yhteistyössä seurojen kanssa aikuisten kuntofutiksen pilottihankkeen.

Kuvituskuva.Kuva: Outi Järvelä / @outimaria_photography

20.9.2024 klo 14:30

Pilottihankkeen tavoitteena on käynnistää aikuisten kuntofutisryhmiä ympäri Suomen terveysliikunnan lisäämiseksi ja luoda seuroille mahdollisuuksia harrastajamäärän kasvuun ja tulojen hankintaan.

Ensimmäisessä aallossa 1.10.2024-31.12.2025 mukaan valitut seurat:

FC Inter
FF Jaro
FC POHU
FC Honka
Nurmijärven Jalkapalloseura
HJK
Ilves
Järvenpään Palloseura
Kajaanin Haka
TPS Juniorijalkapallo
HIFK Soccer
Leppävaaran Pallo
IF Gnistan
EPS

Toisessa vaiheessa mukaan valitaan vielä 11 seuraa 1.3.2025 alkaen (haku alkaa joulukuussa 2024). Ensimmäisessä vaiheessa hakeneet seurat tulevat automaattisesti mukaan myös toiseen hakuun.

Kuntofutishankkeen tavoitteet

• Käynnistää 25 seurassa yhteensä vähintään 50 toimintaryhmää (2 x 40-50 ryhmä/seura)

• Synnyttää pysyvää ei-kilpailullista ryhmäliikuntatoimintaa Palloliiton jäsenseuroihin

• Kouluttaa seuroihin uusia kuntofutisohjaajia

• Synnyttää uusi aikuisten terveyttä ja hyvinvointia edistävä toimintamuoto, jonka avulla urheiluseurojen on mahdollista tuottaa kuntien, kuntalaisten sekä eri terveysjärjestöjen tarvitsemia kuntoutuspalveluja kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyönä

Kohderyhmä

Hankkeen kohderyhmänä on työikäinen aikuisväestö sukupuoleen katsomatta.

Jokainen mukaan valittava seura sitoutuu käynnistämään vähintään kaksi toimintaryhmää, joiden tavoiteltu osallistujamäärä on 40-50 henkilöä/ryhmä.

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat hankeseurojen ohjaajat ja toimiva johto, joiden kautta ja tuella tavoitteena on synnyttää pysyvää toimintaa seuroihin.

Hankeseurojen valinnan edellytyksenä on, että kuntofutistoiminta jatkuu hankeseuroissa 2025 jälkeen seuravetoisesti.

Pilottihankkeen talous

Hankkeen talous perustuu hallitusohjelman Suomi liikkeelle -ohjelman avustushausta liiton saamaan 215 000 euron rahoitukseen, jonka lisäksi Palloliitto investoi sen toteutukseen n. 85 000 euroa. Hankeseurojen toimintaa ja sen tuloksia seurataan säännöllisen raportoinnin avulla.

Kuntofutisohjaajakoulutus on hankeseuroille maksuton. Hankeseuroja tuetaan pilotin aikana ohjauskorvausten ja olosuhdekulujen osalta sekä välinepaketilla. Seura kerää toiminnasta normaalisti osallistumismaksuja, joiden avulla kuntofutis on kannattavaa myös hanketuen päättymisen jälkeen.

Ensimmäisen aallon seuroja (14) tuetaan ohjaus- ja olosuhdekuluissa 1.10.2024-31.12.2025 välillä seuraavasti:

• Ensimmäisen 16 viikon aikana 150 €/seura/harjoituskerta (4800€ / seura).

• Seuraavan 16 viikon jaksolla tuki on 100 €/seura/harjoituskerta (3200€ / seura).

• Viimeisen 18 viikon jakson aikana tuki on 50 €/seura/harjoituskerta (1800€ / seura).

Toisen aallon seuroja (11) tuetaan ohjaus- ja olosuhdekuluissa 1.3.-31.12.2025 välillä:

• Ensimmäisten 16 viikon aikana 150 €/seura/harjoituskerta (4800€ / seura).

• Viimeisen 18 viikon jakson aikana tuki on 100 €/seura/harjoituskerta (3600€ / seura).

Mukaan valitut seurat (seurajohto) ja niiden nimeämät kuntofutisohjaajat (min. 2 / seura) koulutetaan yhteistyössä Laurea ammattikorkeakoulun kanssa

Lisäksi valituille seuroille järjestetään digimarkkinointikoulutus osallistujarekrytointia varten sekä hallintotyön minimoimiseksi. Palloliitto tukee seurojen omaa digimarkkinointia 50-50-periaatteella.

Football is Medicine -konferenssi

Kaikille seuroille avoin teemaan liittyvä Football is Medicine -konferenssi järjestetään 14.-16.1.2025 Jyväskylän yliopistossa. Tapahtumassa voi ilmoittautua 0-päivän ohjelmaan, joka keskittyy Kuntofutiksen ja aikuisten matalankynnyksen liikunnan ja jalkapallon teemaan.

Tämä monitieteinen kansainvälinen konferenssi kokoaa yhteen tutkijat ja ammattilaiset esittelemään ja keskustelemaan kasvavasta tutkimuksesta jalkapallon ja muiden joukkueurheilun vaikutuksista terveyteen ja hyvinvointiin.

Konferenssin pääteemat ovat:

• Jalkapalloa koko elinkaaren ajan

• Toteutus ja vaikutus: Tieteen ja käytännön välisen kuilun kurominen umpeen

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan - tervetuloa! >>

Valtakunnallinen

Timo Huttunen

Seurapalvelujohtaja, apulaispääsihteeri, Valtakunnallinen

timo.huttunen@palloliitto.fi

Liittohallituksen sihteeri, Jalkapallo-Säätiön asiamies, Seurapalvelut -toiminnon ja talouden kokonaisvastuu, UEFA SROI, vastuullisuusasiat, sidosryhmäsuhteet.

Eteläinen

Lasse Keski-Loppi

Seurakehittäjä, Eteläinen

lasse.keski-loppi@palloliitto.fi

Harrastajamäärän kasvua tukevat toimenpiteet ja soveltavan jalkapallon kehitystehtävät (valtakunnallinen rooli).