U16-pojat hienoon voittoon Pohjois-Irlannista

U16-pojat kohtasi Pohjois-Irlannin keskiviikkona Tallinnassa. Minihuuhkajat otti ottelusta komean voiton lukemin 1–3. Suomen maaleista vastasivat Robert Kaasik, Iivo Nybäck ja Rasmus Mendolin.

Minihuuhkajien avaus Pohjois-Irlanti-ottelussa.

25.9.2024 klo 20:32

U16-pojat (2009 ja myöhemmin syntyneet) avasi Virossa pelattavan kolmen maan turnauksen keskiviikkona Pohjois-Irlantia vastaan. Löydät ottelun tallenteen Palloliiton Youtube-kanavalta.

Ottelua ei valitettavasti pystytty striimaamaan. Juuri ottelun alla TNTK Staadionin ylitti hurja sademyrsky, jonka aiheuttamat tekniset ongelmat tekivät striimaamisesta mahdotonta.

Ohikiitänyt myrsky teki kentästä erittäin märän, ja Minihuuhkajilla olikin ottelun alussa vaikeuksia syöttöpelinsä kanssa. Robert Kaasik vei kuitenkin Suomen johtoon jo 6. minuutilla. Kaasik hankki Suomelle ensimmäisellä jaksolla myös rangaistuspotkun, jota Minihuuhkajat ei kuitenkaan hyödyntänyt.

– Robert oli vahva oikealla laidalla ja loi koko ajan painetta sekä uhkaa varsinkin ensimmäisellä puoliajalla. Hän teki maalin ja hankki rangaistuspotkun, ja antoi meille etulyöntiasemaa toiselle puoliajalle, päävalmentaja Kai Nyyssönen kommentoi ottelun jälkeen.

Suomi tuplasi johtonsa 22. minuutilla toppari Iivo Nybäckin komean nousun päätteeksi.

– Riistin pallon ja syötin Rasmus Mendolinille. Pallo kimposi takaisin suoraan jalkaani, ja vedin aika pienestä kulmasta kovan vedon etukulmaan. Se oli kova veto – veskari ei edes liikkunut, kapteeni Nybäck kertoi maalistaan.

Pohjois-Irlanti kavensi pelin 36. minuutilla. Minihuuhkajat iski ottelun viimeisen osuman 57. minuutilla – tällä kertaa asialla oli Mendolin, joka viimeisteli paluupallon omasta laukauksestaan verkon perukoille.

– Ennen peliä halusimme onnistumisia viimeisellä kolmanneksella ja niitä saimme. Kolmas maali oli meiltä upea suoritus. Viljami Valkealahden murtava syöttö Aatu Koivuporrakselle, joka tarjoili vielä Mendolinille. Hyökkäyksissämme oli hyvää rytmiä, jota täytyy saada jalostettua Viro-otteluun, päävalmentaja Nyyssönen kehui.

Suomi piti enemmän palloa ja oli ottelussa hallitsevampi osapuoli, vaikka myös vastustaja osoitti vaarallisuutensa.

– Olisimme voineet tehdä vielä enemmän maaleja, mutta myös vastustaja loi hyviä tilanteita. Pohjois-Irlannilla oli omat paikkansa, mutta puolustuslinjamme ja maalivahti Elias Lahti olivat varmoja niissä tilanteissa, Nyyssönen kommentoi ja jatkoi;

– On mielenkiintoista nähdä pallonhallintaprosentit, Pohjois-Irlanti ei prässännyt kovin aktiivisesti. He vaihtoivat muotoaan, kun menimme 2–0-johtoon ja saivat siten meidän avaamistamme vaikeammaksi.

Myös maalintekijä Nybäckillä riitti kehuja Minihuuhkajien esitykselle.

– Tämä oli mielestäni tämän ikäluokan paras peli. Saimme luotua maalipaikkoja ja pääsimme pitämään palloa hyvin, vaikka vastustaja ei antanut hirveän kovaa prässiä, Nybäck totesi.

Minihuuhkajat kohtaa turnauksen päätösottelussa Viron perjantaina kello 13.00. Ottelu on katsottavissa Viron jalkapalloliiton YouTube-kanavalla (EJLTV).

Ottelun tiedot Tulospalvelussa

Etkö löytänyt etsimääsi?