U15-tytöt päättää Serbian turnauksensa perjantaina Tshekkiä vastaan

Kello 11 Suomen aikaa alkavasta Tshekki-ottelusta ei ole luvassa livelähetystä, mutta pelin tallenne ladataan myöhemmin Palloliiton YouTube-kanavalle.

Tiistaina Suomi pelasi Serbian kanssa 1–1-tasapelin. Kuvassa Elsa Mäkinen.

26.9.2024 klo 18:14

U15-tytöt (2010 ja myöhemmin syntyneet) on pelannut ikäluokan ensimmäiset maaottelunsa Serbian Stara Pazovassa pelattavassa UEFA Development -turnauksessa. Sunnuntaina pelatussa ensimmäisessä ottelussa Slovakiaa vastaan Pikkuhelmarit nappasi voiton lukemin 1–0. Tiistain ottelussa Serbiaa vastaan varsinaisella peliajalla päädyttiin 1–1-tasapeliin, mutta kotijoukkue oli rankkareissa vahvempi luvuin 4–2.

Turnaus päättyy perjantaina kello 11 Suomen aikaa alkavassa ottelussa Tshekkiä vastaan. Rangaistuspotkukilpailun voitosta sai tässä turnauksessa kaksi pistettä ja tappiosta yhden, joten viimeiselle kierrokselle Serbia lähtee 5 pisteestä, Suomi 4 pisteestä, Tshekki 3 pisteestä ja Slovakia 0 pisteestä.

– Meillä on ollut useamman päivän tiukka putki tiiviisti futiksen äärellä. Eilen kävimme aamulla kentällä palautumassa, minkä jälkeen otimme vähän irtiottoa jalkapallosta ja teimme muita juttuja joukkueena. Kiva tehdä muitakin juttuja mahtavan joukkueen kanssa, Söderström sanoo.

Tänään aamulla joukkue katsoi palaverissa Tshekin pelaamista.

– Odotettavissa on, että huomenna vastaan asettuu paljon Slovakiaa ja Serbiaa aktiivisempi joukkue. Tshekillä on paljon taitavia pelaajia, ja uskon, että tulee tosi hyvä peli heitä vastaan huomenna, Söderström kertoo.

Päivällä Suomi piti laadukkaan puolitoistatuntisen harjoituksen. Siinä käytiin läpi myös puolustamisen periaatteita, mutta vielä enemmän keskityttiin hyökkäyspelin hiomiseen.

– Haluamme edetä linja kerrallaan kymppialueelle ja siitä etenemään joko kuljettamalla tai syöttämällä linjan taakse. Odotamme, että Tshekki tulee olemaan aktiivinen myös puolustussuuntaan – he puolustavat tosi rohkeasti eteenpäin, Söderström arvioi.

Turnauksen avausottelussa Hertta Ahonen (#11) ja Suomi kohtasivat Slovakian.

Kaikki turnauksessa mukana olevat Pikkuhelmarit ovat päässeet pelaamaan Suomen paidassa ensimmäistä kertaa.

– Oli tosi siistiä päästä pelaamaan muiden pelaajien kanssa, kenen kanssa ei normaalisti pääse pelaamaan. Näissä kansainvälisissä peleissä tempo on ihan erilainen kuin Suomessa. Mahtavaa päästä pelaamaan niitä, kertoo joukkueen kapteenistoon kuuluva Hertta Ahonen.

Ahonen kuvailee Suomen joukkuetta todella taitavaksi.

– Osaamme pelata hyvin yhdessä, ja meillä on joukkueessamme hieno ilmapiiri. Kaikki tulevat toimeen toistensa kanssa – kannustamme toisiamme, ja on hauskaa.

Jotta Tshekki-ottelusta saadaan hyvä tulos, Ahonen uskoo, että Suomen pitää olla vahva kaksinkamppailuissa.

– Omat tilanteet pitää voittaa. Pallon kanssa meidän pitää olla rohkeita ja pelata omilla vahvuuksillamme – tehdä asioita, missä olemme hyviä. Meidän pitää päästä useasti boksiin ja keskittyä viimeistelyihin, jotta ne onnistuvat huomenna, Ahonen päättää.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
Pe 27.9. klo 11.00 Suomi – Tshekki, Sporski Centar FSS (Stara Pazova)

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä