Bruno Katz on saanut lentävän lähdön Wolfsburgissa

KäPa:n ja HJK:n kasvatti teki kesällä kolmevuotisen sopimuksen ”Die Wölfen” kanssa. 16-vuotiaan Katzin tavoitteena on edetä tulevien vuosien aikana edustusjoukkueeseen asti.

Katz on pelannut tämän vuoden aikana kahdeksan maaottelua, joissa hän on osunut kolmesti. Kuva maaliskuun Islanti-voitosta.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

20.9.2024 klo 20:46

Bruno Katz sai viime lokakuussa mukavia uutisia agentiltaan. Saksalaisseura VfL Wolfsburg oli iskenyt silmänsä taitavaan suomalaispelaajaan, ja Katz kutsuttiin näytille seuran juniorijoukkueen harjoituksiin. Toinen testijakso koitti keväällä ja johti sopimukseen.

– Treeneissä oli hyvä meininki ja kova tempo. Sekä pelaajat että valmentajat vaativat paljon, mistä tykkäsin. Siirryin Wolfsburgiin heinäkuussa, ja olen kotiutunut tänne tosi hyvin. U17-joukkueella oli heti alkuun treenileiri Puolassa – joukkue nivoutui siellä hyvin yhteen. Olin kesällä myös Tshekissä turnauksessa U19-joukkueen kanssa, Katz kertoo.

Laituri asuu seuran akatemiassa muiden nuorten pelaajien kanssa. Pääosa U17-joukkueen pelaajista on saksalaisia, mutta mukana on muun muassa ukrainalais-, virolais- ja unkarilaisväriä. Harjoitusten määrä vaihtelee viikoittain – Katzin mukaan joukkue harjoittelee keskimäärin kahdeksan kertaa viikossa.

Katz on pelannut alkukaudella yhdessä U19- ja viidessä U17-Bundesliiga-ottelussa. Laitapelaaja syötti Wolfsburgin maalin U19-debyytissään, ja U17-joukkueen paidassa nuorukainen on viimeistellyt mukavat neljä osumaa. Toistaiseksi tehokkaimman ottelunsa Katz pelasi elokuun lopussa, kun hän osui kahdesti FC Erzgebirge Auea vastaan.

– Olen saanut paljon peliaikaa ja tehnyt hyvän määrän maaleja, joten voin olla tyytyväinen alkukauteen. Suurin ero Suomen junioripeleihin on intensiteetissä – juoksumäärät ovat aika samanlaisia, mutta täällä juostaan selvästi kovempaa. Käytännössä jokainen juoksu täytyy vetää täysillä, että pysyy mukana pelissä. Saksassa vaatimustaso on myös selvästi kovempi kuin Suomessa.

U17-joukkue on kerännyt viidestä sarjaottelusta kymmenen pistettä. Yhden ottelun enemmän pelannut sarjakärki RB Leipzig majailee viiden pisteen päässä – Wolfsburg kohtaa Leipzigin lauantaina. Katz nähtäneen myös tulevina viikkoina U17-joukkueessa, mutta suomalaisen lähitulevaisuuden tavoitteet ovat U19-ryhmässä.

– Kaikki lähtee päivittäisestä työnteosta – teen parhaani treeneissä sekä peleissä ja yritän murtautua U19-joukkueeseen mahdollisimman nopeasti. Sitä kautta voin joku päivä edetä edustukseen.

Alberto Velasquez ja Katz olivat kovassa iskussa Islantia vastaan. Kaksikolta odotetaan tehoja myös syksyn tärkeissä maaotteluissa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

EM-karsinnat koittavat marraskuussa

Katz tulee jalkapalloperheestä, sillä hänen isoveljensä Kalle on tuttu sekä nuorten maajoukkueista että Veikkausliigasta. Bruno Katz debytoi Suomi-paidassa vuonna 2022, ja hänelle on kertynyt maaotteluita sekä 2007 että 2008 syntyneiden kanssa.

Edelliset maaottelunsa laituri pelasi syyskuun alussa, kun U17-pojat kohtasi Itävallan tuplamaaottelussa. Ensimmäinen peli päättyi 1–1-tasapeliin, ja toisessa Suomi hävisi Katzin maalista huolimatta lukemin 1–3.

– Emme pystyneet parhaimpaamme, ja minulle jäi myös henkilökohtaisella tasolla paljon parannettavaa. Peleissä oli positiivisia juttuja, mutta kehitettävää riittää. Joukkueessamme on hyvä meininki ja paljon potentiaalia. Kilpailu pelipaikoista on kovaa, mikä on hyvä asia, Katz sanoo.

Minihuuhkajat pelaa seuraavat maaottelunsa lokakuussa, kun Kreikka vierailee Suomessa. Maaottelut pelataan Eerikkilässä 9. ja 11. lokakuuta – matsit ovat Suomelle viimeiset ennen marraskuun EM-karsintaturnausta. Minihuuhkajat arvottiin 5-lohkoon turnausisäntä Portugalin, Bosnia-Hertsegovinan ja Liechtensteinin kanssa. Lohkon kaksi parasta maata etenee jatkokarsintoihin A-liigaan, ja 3. sekä 4. sijoittuneet pelaavat ensi keväänä B-liigaa.

– Meillä on kova lohko. Avausmatsimme on Bosnia-Hertsegovinaa vastaan – se on tosi tärkeä peli jatkopaikan kannalta. Lähdemme totta kai hakemaan hyvää tulosta myös Portugalia vastaan. Liechtensteinia vastaan ei voi todellakaan lähteä takki auki, vaikka se on pienempi futismaa, Katz jatkaa.

– Edellinen U17-ikäluokka oli tosi lähellä EM-kisoja, ja uskon, että meilläkin on mahdollisuudet taistella kisapaikasta. Kun saamme vähän hiottua peliämme, voimme haastaa minkä tahansa maan. Meidän täytyy luottaa omaan tekemiseemme – kyllä siitä hyvä tulee.

Kreikka-ottelut näkyvät suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla – Jari Litmanen Areenalle on vapaa pääsy. Palloliitto selvittää mahdollisuutta marraskuun EM-karsintaotteluiden striimaamiseen. Joukkueen syksyn ohjelman löydät täältä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä